علاقه‌مندان به فعالیت در زمینه ارزهای دیجیتال از قبیل بیت کوین، اتریوم، ریپل و...که جز تازه واردان عرصه‌ی ارزهای دیجیتال هستند، باید ابتدا اطلاعات کافی در مورد مفاهیم پایه‌ای در این زمینه برخوردار شوند. یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین مطالب در زمینه استخراج ارزهای دیجیتال، بلاک چین (blockchain) است. در این مقاله با تراپی همراه باشید تا مطالب مفیدی در این زمینه برای شما بیان کنیم.

معرفی تکنولوژی بلاک چین (blockchain)

بدون شک بلاک چین (blockchain) یک ساختار زیرکانه ارزشمند است که توسط  فرد مشهوری یا گروهی تحت مدیریت این فرد مشهور که ساتوشی ناکاموتو نام دارد ایجاد شده است. اما سوالی که وجود دارد این است که بلاک چین چیست؟ در ادامه به بیان پاسخ این سوال خواهیم پرداخت.

بلاک چین (blockchain) چیست؟

به زبان ساده می‌توان گفت، بلاک چین (blockchain) از دو کلمه ی هم‌ارز و معادل تشکیل شده است که عبارتند از : "بلاک" و "چین" که از ترجمه‌ی تحت‌الفظی آن این‌گونه برآورد می‌شود که معنای این واژه عبارتست از : زنجیره‌ای از بلاک‌ها. اما معنای مفهومی آن را می‌توان این چنین بیان کرد که :

بلاک چین (blockchain)

بلاک چین (blockchain) یک پایگاه داده است که از زنجیره‌های مشخصی از "عملیات تراکنشی"، تشکیل شده است که از قوانین مشخص شده‌ای اطاعت می‌کند و دسترسی به داده‌های ذخیره شده در آن آزاد است. چنین قوانین عملیاتی به طور کامل امکان تقلب و کلاهبرداری و سرقت اطلاعات شخصی را از بین می‌برد همچنین حفاظت ازحقوق خصوصی را تضمین می‌نماید.

کلیه‌ی اطلاعات درباره‌ی تراکنش‌ها،پرداخت‌ها و سایر عملیات در جایی مخصوص ذخیره می‌شود که این جای مخصوص اصولا یک سرور بانکی، ارگان‌های دولتی یا شرکت‌ها هستند.

تکنولوژی بلاک چین بسیار قابل اعتماد است. چرا که تاریخچه‌ی عملیات انجام شده، تنها در یک محل ذخیره نمی‌شود، بلکه در میان هزاران کامپیوتر در جهان منتشر می‌شود. به این ترتیب داده‌ها بسیار امن ذخیره می‌شوند و به هیچ عنوان گم یا ناپدید نمی‌شوند. اما در حقیقت امنیت بلاک چین به دلیل فاکتورهای زیر می‌باشد:

  • الگوریتم بسیار پیچیده آن که بر اساس داده‌های ریاضی محاسبه‌ای می‌باشد.
  • کد برنامه رمزنگاری شده خاص
  • در سیستم بلاکچین، کامپیوترها از طریق اینترنت با یک سیستم خاص در سراسر دنیا به یکدیگر متصل هستند که اطلاعات در میان آن‌ها رد و بدل می‌شود.

به منظور فهم دقیق‌تر مفهوم بلاک چین برای افراد مبتدی، می‌توان آن را با ساختمان DNA مقایسه کرد. DNA شامل اطلاعات کامل درباره‌ی یک شخص است که از طریق کدهای ژنتیک رمز نگاری شده است. همانطور که بدن انسان هیچ DNA بیگانه‌ای را نمی‌پذیرد، بلاک چین نیز مداخلات غیر مجاز که برای تغییر اطلاعات موجود در زنجیره بلوک‌هایش تلاش می‌کند را رد میکند.

بلاک چین (blockchain)

تاریخچه بلاک چین

در سال 2008 بلاک چین توسط یک گروه ناشناخته از برنامه نویسان تحت عنوان ساتوشی ناکاموتو ایجاد شد. همزمان با راه اندازی این پلت فرم، او به طور عمومی یک سند را منتشر کرد که در آن اصول ایدئولوژیک، عملیات فنی و ریاضی پلتفرم با جزئیات توضیح داده شده بود.

در ابتدا اصطلاحاتی نظیر ماینینگ و ارز دیجیتال تنها برای عده‌ای با تعداد محدود، شناخته شده بود و تنها جامعه‌ی کوچکی از برنامه نویسان می‌دانستند که بلاک چین دقیقا چیست.

در سال 2010 اولین خرید با استفاده از ارز دیجیتال بیت کوین انجام شد و برابر بود با 10000بیت کوین که برای خرید دو پیتزا پرداخته شده بود. اگر بخواهیم با قیمت کنون آن مقایسه کنیم میشود چیزی حدود 52000000 دلار.

بسیاری از مردم تصورشان این است که بلاک چین همان بیت کوین است، اما این که این دو مفهوم را با هم یکی بدانیم اصلا درست نیست. حقیقت این است که بلاک چین عبارتست از مبانی که بر اساس آن‌ها ارزهای دیجیتال کار می‌کنند. در حال حاضر تعداد بسیار زیادی از ارزهای دیجیتال بر مبنای تکنولوژی بلاک چین کار می‌کنند.

با این وجود بسیاری از متخصصان بر آنند که بتوانند راه‌هایی را پیدا کنند که از تکنولوژی بلاک چین در صنایع دیگر نیز بتوانند استفاده کنند.

دوستان همیشه همراه تراپی ، در این مقاله سعی کردیم تا به سوال بسیاری از عزیزان در خصوص تکنولوژی بلاک چین (blockchain) پاسخ دهیم. امید است مطالبی که ارائه شد مورد رضایت شما عزیزان واقع شده باشد و هم اکنون مفهوم بلاک چین را به خوبی درک کرده باشید. عزیزان چنانچه هنوز هم در این زمینه سوالی به ذهن دارید، با ما تماس بگیرید و سوال خود را با همکاران ما مطرح نمائید. همکاران ما در تیم تراپی آماده‌ی پاسخگوئی به کلیه سوالات شما عزیزان هستند.

تاریخ انتشار 18 اردیبهشت 1398
نویسنده  پریسا رضایی
دسته بندی
مشاهده آرشیو مقالات مرتبط
تفاوت پی پال و وسترن یونیون
حذف حساب وب مانی
بهترین بروکرهای فارکس
خرید با پی پال
sendowl
مدرک CMA
Codeable
اپلیکیشن های ریموت دسکتاپ
Teespring
فضای خالی
فرم ارسال نظرات کاربر