امروزه در دنیای تکنولوژی از اصطلاحات جدیدی استفاده می‌شود که خیلی از مردم دانشی نسبت به آنها ندارند اما در رسانه‌های خبری و علمی در مورد آنها بسیار صحبت می‌شود. از جمله این موضوعات در علم تکنولوژی، می‌توان به فناوری‌های بلاک چین و اینترنت اشیا (IOT) اشاره کرد. آیا شما با این اصطلاحات آشنایی دارید؟ چطور می‌توان از این دو فناوری برای تولید علم و افزایش دانش مردم استفاده کرد؟ تفاوت بلاک چین و اینترنت اشیا (IOT) در چیست؟ آیا می‌توان بلاک چین و اینترنت اشیا را با یکدیگر ادغام کرد؟ در ادامه برای پاسخ به این سوالات با تراپی همراه باشید تا با طرز کار آنها آشنا شوید.

تفاوت بلاک چین و اینترنت اشیا (IOT) چیست؟

اصطلاحات بلاک چین و اینترنت اشیا (IOT) غالبا در کنار یکدیگر دیده می شوند. برای درک بهتر مفاهیم این تکنولوژی های انقلابی باید به ماهیت آنها، و البته به طرز کار شان در کنار یکدیگر پی ببریم. بلاک چین ، همانطور که احتمالا می‌دانید، شبکه‌ای امن برای طیف وسیعی از فرایندها است که می‌توان آنها را به صورت خودکار انجام داد، این فرآیند همچنین قادر به حل مشکل ذخیره سازی داده‌ها نیز می باشد. ارزهای دیجیتالی نمونه‌ای عالی برای قرار گیری بر روی بلاک چین‌ها می‌باشند. بلاک چین صرفا محدود به دنیای اقتصادی نیست بلکه می‌توان از آن در تسهیل طیف وسیعی از فرآیندها از جمله انواع بازی، قمار و همچنین دنباله‌ای از حسابرسی‌ها نیز استفاده کرد.

بلاک چین و اینترنت اشیا (IOT)

اینترنت اشیا یا IOT بیانگر یک ایده بزرگ در اینترنت است، که به زودی به مرحله‌ی تکامل خواهد رسید. به طور کلی اینترنت یک شبکه است، شبکه‌ای ارتباطی که به کاربران اجازه استفاده از کامپیوترهای شخصی خود به عنوان یک پرتال قابل دسترس به داده‌ها و اطلاعات را می‌دهد. اینترنت اشیا گامی جلوتر نسبت به اینترنت سنتی است. IOT بیانگر ارتباط میان کامپیوترها و دستگاه های مختلف از طریق اینترنت و تکنولوژی های دیگر است. به عنوان مثال، گوشی های هوشمند به ما اجازه می دهند که نه تنها از اینترنت استفاده کنیم، بلکه با آن ارتباط برقرار سازیم.

پس از درک مفهوم دو فناوری اینترنت اشیا و بلاکچین، سوالی که مطرح می شود در مورد ارتباط بین بلاک چین و اینترنت اشیا (IOT) است. اینکه این دو فناوری چرا در کنار هم استفاده می‌شوند؟

برای پاسخ به این سوال بهتر است بگوییم که این دو فناوری تاثیر متقابلی بر یکدیگر دارند، اینترنت اشیا به رشد بلاک چین و فناوری بلاک چین به بهبود چشم اندازهای رشد جهانی IoT کمک می‌کند. ارتباطات هوشمند در شبکه‌های بلاک چین به دستگاه‌ها اجازه می‌دهد تا با ایجاد توافق‌هایی که از نیازهای خاص صورت می‌گیرد، به طور ایمن و مستقل عمل کنند. از این رو با این فناوری می‌توان به مقیاس پذیری بیشتر، انتقال ارزان‌تر(بدون دخالت شخص ثالث)، اتوماسیون سازی بیشتر و همچنین جلوگیری از سو استفاده‌های شخصی از داده‌ها کمک کرد.

این اطلاعات در یک شبکه غیر متمرکز و رمز نگاری شده به اشتراک گذاشته می‌شود، بنابراین مختل کردن امنیت شبکه کار بسیار دشواری می‌باشد. از این رو جای تعجب نیست که فناوری‌های شبکه اینترنت اشیا به سرعت به یکی از پیشگامان فناوری بلاک چین تبدیل شود.

بلاک چین و اینترنت اشیا (IOT)

به گفته Jaxenter بلاک چین به تنهایی ستون فقرات فناوری است، از این رو تمامی شرکت‌ها باید راهی را برای اتصال به آن پیدا کنند تا از طریق آن بتوانند با یکدیگر تعامل داشته باشند. این بدان معنی است که از این فناوری می‌توان برای یکپارچه سازی تکنولوژی بلوکچین با شرکت برنامه‌های کاربردی و سیستم عامل‌ها از قبیل Salesforcیا SAP برای دسترسی به داده در یک قالب استفاده کرد. علاوه بر استفاده از بلاک چین و اینترنت اشیا (IOT) برای به اشتراک گذاشتن داده‌ها به زودی از آنها برای بهینه سازی فرآیند اساسی تولید کنندگان نیز استفاده خواهد شد. در کنار کاهش هزینه‌های نسبی، مزایای زیادی را برای تولید کنندگان به همراه دارد.

در واقع به فناوری بلاک چین باید به عنوان اسکلت و ساختار اصلی، و به اینترنت اشیا به عنوان مغز، پوست و شخصیت آن نگریست.

از اینکه تا پایان مقاله با تراپی همراه بودید سپاسگزاریم. بنابراین تفاوتی بین اینترنت اشیا و فناوری بلاک چین نیست، بنابراین این دو فناوری همیشه در کنار یکدیگر کار می‌کنند. در صورتی‌ که اطلاعاتی در مورد بلاک چین و اینترنت اشیا دارید یا روش‌های موجود در نحوه استفاده از آن و همچنین مراحل انجام این کار را دارید؛ لطفا نظرات خود را در کامنت‌ها بیان کنید تا دیگر مخاطبان نیز از آنها بهره‌مند شوند.

تاریخ انتشار 04 اسفند 1397
نویسنده  پریسا رضایی
دسته بندی
مشاهده آرشیو مقالات مرتبط
تفاوت پی پال و وسترن یونیون
حذف حساب وب مانی
بهترین بروکرهای فارکس
خرید با پی پال
sendowl
مدرک CMA
Codeable
اپلیکیشن های ریموت دسکتاپ
Teespring
فضای خالی
فرم ارسال نظرات کاربر