استفاده از کارت‌های اعتباری و دبیت کارت‌ها پرداخت هزینه‌ها را برای دارندگان آن‌ها بسیار آسان کرده است، به طوری که تنها کافیست شما این قطعه‌ی پلاستیکی را از جیب خود درآورده و به راحتی با آن پرداخت کنید. اما آیا می‌دانید دبیت کارت برای پرداخت هزینه‌ی خرید کالاها امن نیست؟ در مقاله‌ای که پیش رو دارید به بیان علت این مسئله و عدم امنیت دبیت کارت ها پرداخته ایم. لطفا با تراپی همراه شوید.

بیشتر بدانید : 

راه های نگهداری از کارت های اعتباری

اصطلاحات کارت های اعتباری را بشناسید

بررسی مشکل امنیت دبیت کارت ها

مشکلی که در ارتباط با دبیت کارت‌ها وجود دارد این است که نوار مغناطیسی (نوار مشکی رنگ) در پشت کارت، به گونه‌ای ساخته شده است که دارای امنیت بسیار کمتری نسبت به سایر کارت‌های بانکی می‌باشد و خطر کلاهبرداری در این نوع کارت‌ها بیشتر است. شاید بپرسید چرا دبیت کارت‌ها به این روش طراحی و ساخته شده‌اند؟ در ادامه به پاسخ این پرسش پرداخته‌ایم.

امنیت دبیت کارت

چرا نوار مغناطیسی دبیت کارت‌ها از امنیت پائین‌تری برخوردار است؟

همانطور که می‌دانید، چندین سال است که با استفاده از انواع کارت‌هایی که نوار مغناطیسی دارند، پرداخت‌ها بسیار آسان شده است. مزیت بزرگی که این نوع کارت‌ها دارند این است که در هر کجا که هستی می‌توانید آن‌ها را همراه خود ببرید و پرداخت هزینه‌ها را به آسانی و بدون نیاز به حمل پول با خود انجام دهید.

اما با این وجود این کارت‌ها دارای ریسک نیز هستند و علت آن وجود همین نوار مغناطیسی هست که بر روی آن وجود دارد و اطلاعات کارت به صورت استاتیک و بدون هیچ گونه رمزنگاری بر روی آن ذخیره و نگهداری شده است. اما این عدم استفاده از رمزنگاری است که باعث ایجاد عدم امنیت این نوع کارت شده است. در ادامه به توضیح بیشتری در این خصوص پرداخته‌ایم. لطفا همچنان با ما باشید.

عدم استفاده از رمزنگاری در نوار مغناطیسی و پائین آمدن امنیت دبیت کارت ها

اینکه بر روی نوار مغناطیسی دبیت کارت‌ها هیچ گونه رمزنگاری انجام نشده است، باعث می‌شود که هنگام کارت کشیدن در دستگاه پوز، سرعت پردازش و انجام تراکنش بالاتر برود. اما در عوض مشکلی وجود می‌آید که مربوط به امنیت پائین این نوع کارت‌ها می‌شود. زمانی که کارت می‌کشید، کارت خوان از مشخصات شما که رمزنگاری نشده است، یک اسکرین شات می‌گیرد. مشخصاتی از قبیل نام، شماره کارت، تاریخ انقضا و ... و درصورتی که یک کلاهبردار، در پایانه‌ی فروش یک کارت اسکیمر نصب کند، می‌تواند با اطلاعاتی که در درست دارد به راحتی از دبیت کارت شما استفاده کند. این مسئله است که منجر به پائین آمدن سطح امنیت دبیت کارت ها می‌شود.

حتی در شرایط بسیار بدتر، بسیاری از کلاهبرداران کارت‌های اعتباری، این اطلاعاتی را که از مشتریان به دست می‌آورند در اختیار شرکت‌های بزرگ‌تر که کارشان کلاهرداری است قرار می‌دهند و این اطلاعات را به آن‌ها می فروشند.

بنابراین با وجود چنین ریسکی که در مورد دبیت کارت‌ها وجود دارد، راه حل چیست؟

امنیت دبیت کارت

استفاده از کارت‌های اعتباری Chip و PIN

کارت‌های اعتباری Chip و PIN نسبت به دبیت کارت‌ها از امنیت بالاتری برخوردارد.  زمانی که شما از کارت‌های اعتباری Chip و PIN در پایانه‌های فروشگاهی استفاده می‌کنید، این نوع کارت‌ها از الگوریتم‌های رمزگذاری برای بستن اطلاعات فرد که بین پایانه‌های پرداخت رد و بدل می‌شود، استفاده می‌کنند.

سخن آخر

با وجودی که کارت‌های اعتباری و دبیت کارت‌ها مشکل حمل پول و نگهداری از آن را حل کرده‌اند و همچنین پرداخت هزینه با استفاده از آن‌ها بسیار سریع و آسان می‌باشد، اما مشکلی که در ارتباط با این کارت‌ها و جود دارد، مربوط به امنیت دبیت کارت می‌شود. علت آن است که نوار مغناطیسی موجود بر روی دبیت کارت‌ها رمزنگاری نشده است و اطلاعات کاربران به صورت مستقیم در پایانه‌های پرداخت ذخیره می‌شود و به راحتی می‌تواند مورد سوء استفاده و کلاهبرداری قرار گیرد.

بنابراین توصیه می‌شود که برای خرید کالا از فروشگاه‌ها از دبیت کارت ها استفاده نکنید.

در این مقاله سعی کردیم شما عزیزان را با یکی از مشکلاتی که مربوط به دبیت کارت ها می‌شود، آشنا کنیم. امید است مطالب گفته شده مورد توجه و رضایت شما گرامیان قرار گرفته باشد.

دوستان در صورت وجود هر گونه مشکل یا سوال می‌توانید با تراپی تماس بگیرید و سوالات خود را با ما مطرح نمائید. همکاران ما با کمال میل به سوالات شما پاسخگو خواهند بود.

تاریخ انتشار 09 دی 1398
نویسنده  پریسا رضایی
دسته بندی
مشاهده آرشیو مقالات مرتبط
تفاوت پی پال و وسترن یونیون
حذف حساب وب مانی
بهترین بروکرهای فارکس
خرید با پی پال
sendowl
مدرک CMA
Codeable
اپلیکیشن های ریموت دسکتاپ
Teespring
فضای خالی
فرم ارسال نظرات کاربر