هنگامی که فردی اسکناسی تقلبی و جعلی را می‌پذیرد، ضرری را متحمل می‌شود. چنانچه در ایران باشید و این اسکناس تقلبی به دلار باشد، حال ضرر بزرگتری را پذیرفتید. و اگرچه تکنیک‌های جعل اسکناس رفته رفته پیچیده‌تر می‌شوند، اما کارهای بسیاری وجود دارد که افراد می‌توانند برای تشخیص دلار تقلبی از دلار اصلی انجام دهند. در این مقاله همراه تراپی باشید تا درباره تفاوت دلار تقلبی و اصلی بیشتر بدانید.

بیشتر بدانید:

دلار تقلبی

دلار تقلبی

اسکناس و پول تقلبی مشکلی است که مشاغل باید بطور مداوم از آن محافظت کنند. اگر یک کارمند یک اسکناس جعلی در قبال کالاها یا خدمات را بپذیرد، هم ارزش اسکناس دریافتی را از دست می‌دهد، و هم کالا یا خدمتی را که به مشتری در قبال اسکناس تقلبی ارائه داده است.

اسکناس‌های جعلی در ایالت‌های مختلف، در فرقه‌های مختلف و در زمان‌های مختلف ظاهر می‌شوند.

BBB سازمان Connecticut Better Business Bureau در بیانیه‌ای اظهار داشت: "جعل کنندگان دلار ظاهراً از تکنیکی استفاده می‌کنند که شامل سفید کردن پول قانونی و اصلی، و تغییر اسکناس‌ها به ظاهر 100 دلاری است. بسیاری از مشاغل از قلم‌ها و دستگاه‌های ویژه برای ردیابی ارز تقلبی استفاده می‌کنند، اما قلم‌ها نمی‌توانند تأیید قطعی در مورد ارز مشکوک بدهند."

یک کاراگاه فیلادلفیا اظهار داشت: "اسکناس‌ها و دلارهای بزرگ مانند 100 دلاری و 50 دلاری، تنها اسکناس‌ها و موارد جعلی نیستند. موارد جعلی و  تقلبی برای اسکناس، بسیار انعطاف‌پذیر بوده و در همه ابعاد و اشکال موجود هستند. برخی از جعل کنندگان با استفاده از معتادها و افراد خیابانی، اسکناس های 10 دلاری و 20 دلاری تقلبی را برای تعداد زیادی از موسسات تجاری توزیع می‌کنند. صاحبان مشاغل متوجه این افراد معتاد یا اسکناس‌ها نمی‌شوند، زیرا هم خرید‌ها و هم اسکناس‌ها اندک و در مقدار کم هستند. " وی افزود: "کلاهبردارهایی که از اسکناس‌های 50 دلاری و 100 دلاری هم رد می‌کنند، حرفه‌ای‌تر هستند. آن‌ها اعتماد به نفس بالا و نگاه قانونی دارند، بنابراین صاحبان مشاغل بدون هیچ گونه شکی دلار تقلبی را می‌پذیرند. "

این کارآگاه گفت: افراد باید همه اسکناس‌های دریافت شده 10 دلاری و یا بالاتر را بررسی کنند. اگر معتقدند که یک دلار تقلبی دریافت کرده‌اند، با پلیس تماس بگیرند.

راهنمای سرویس مخفی (Secret Service) نحوه کشف پول‌های تقلبی را نشان می‌دهد که همه صاحبان مشاغل تجاری باید از روش‌های بسیاری برای کشف پول‌های تقلبی آگاه باشند. این سرویس مخفی و وزارت خزانه‌داری ایالات متحده آمریکا همچنین پیشنهاداتی را ارائه می‌دهند.

دلار تقلبی

نحوه تشخیص دلار تقلبی

  • یک اسکناس دلار را جلوی نور نگه دارید و به دنبال هولوگرافی از چهره در اسکناس باشید: هر دو تصویر باید مطابقت داشته باشند. اگر اسکناس 100 دلاری سفید شود، هولوگرام تصویری از آبراهام لینکلن (Abraham Lincoln) را که در اسکناس 5 دلاری ظاهر می‌شود، به جای بنیامین فرانکلین (Benjamin Franklin) نشان می‌دهد.
  • نگاهی به اسکناس از طریق یک چراغ قوه، یک نوار عمودی نازک را نمایان می کند: این نوار نازک حاوی متنی است که نشان از ارزش پول می‌باشد.
  • جوهری که تغییر رنگ می دهد: اگر اسکناس دلار سری جدید (به جز 5 دلاری) را نگه دارید و آن را عقب و جلو کنید، عددی را در گوشه سمت راست پایین مشاهده خواهید کرد، و با حرکت عقب و جلوی اسکناس، رنگ آن از سبز به سیاه و برعکس تغییر می‌کند.
  • واترمارک: اسکناس را مقابل نور نگه دارید تا واترمارک را در فضایی که چاپی نیست در سمت راست تصویر چهره مشاهده کنید. شما می‌توانید این واترمارک را  در هر دو طرف اسکناس مشاهده کنید، چراکه واتر مارک روی کاغذ چاپ نشده است، بلکه در بافت خود کاغذ تعبیه شده است.
  • مهر امنیتی (Security Thread): برای مشاهده مهر امنیتی، اسکناس را جلوی یک چراغ قوه نگه دارید. نوار تعبیه شده نازکی را مشاهده می‌کنید که از بالا به پایین روی صورت اسکناس تعبیه شده است. در 10 و 50 دلاری، این نوار امنیتی در سمت راست تصویر چهره قرار دارد و در 5 دلاری، 20 دلاری و 100 دلاری نیز دقیقا در سمت چپ تصویر چهره قرار دارد.
  • درخشش ماوراء بنفش: اگر یک اسکناس دلار اصلی مقابل نور ماوراء بنفش نگه داشته شود: 5 دلاری به رنگ آبی؛ 10 دلاری به رنگ نارنجی، 20 دلاری به رنگ سبز، 50 دلاری به رنگ زرد، و 100 دلاری به رنگ قرمز می‌درخشد.
  • ریزنگاشت (Microprinting): روی مهر و نوار امنیتی (Security Thread) هر اسکناس دلار اصلی که پیش تر ذکر کردیم، نوشته‌هایی بسیار ریز هک شده است: اسکناس 5 دلاری دارای نوشته "USA FIVE"، اسکناس 10 دلاری دارای "USA TEN"، اسکناس 20 دلاری دارای "USA TWENTY"، اسکناس 50 دلاری دارای "USA 50" اسکناس 100 دلاری دارای "USA 100" روی نوار و مهر امنیتی شان هستند. این میکرو چاپ یا همان ریزنگاشت را می‌توان در اطراف تصویر چهره و همچنین در نوارها و برجستگی‌های امنیتی پیدا کرد.
  • الگوهای چاپ خط بسیار نازک: خطوط بسیار ظریفی در پشت تصویر چهره اضافه شده است تا تکثیر آن سخت‌تر شود.
  • مقایسه: بافت اسکناس و نوشته‌ها و خط‌های روی آن را با یک اسکناس دلار دیگر که می‌دانید اصل است مقایسه کنید.

آیا شما نیز تاکنون یک دلار تقلبی به دستتان رسیده؟ آیا هنگام پذیرش پول و اسکناس‌ها به اصلی و تقلبی بودن آن دقت می‌کنید؟

تاریخ انتشار 23 آبان 1398
نویسنده  پریسا رضایی
دسته بندی
مشاهده آرشیو مقالات مرتبط
تفاوت پی پال و وسترن یونیون
حذف حساب وب مانی
بهترین بروکرهای فارکس
خرید با پی پال
sendowl
مدرک CMA
Codeable
اپلیکیشن های ریموت دسکتاپ
Teespring
فضای خالی
فرم ارسال نظرات کاربر