پول در واقع یک نوع اعتماد است که مردم ایجاد می‌کنند. وقتی از اسکناس استفاده می‌کنید، ارزش آن فقط به اندازه اطمینانی است که شما و دیگران به آن دارید. اگر یک بانک بزرگ ورشکست شود، شما مالیات دهندگان آن‌ها را توقیف می‌کنید. اما اگر خودتان ورشکست شوید، خودتان هستید و خودتان! چقدر اعتماد به چنین اقتصادی دارید؟ یک جنایتکار نیز از همان پولی استفاده می‌کند که شما برای آن سخت کار می‌کنید و هیچ کس نمی‌تواند تفاوت بین پول‌ها را بیان کند. با این حال، اغلب مجرمان و جنایتکاران نسبت به بازیکن‌های صادق این چرخه اقتصادی برتری دارند. اما نه با دلار آبی. Blue Bills یا پول آبی یا دلار آبی یک جایگزین قانونی برای این سیستم است، اما تفاوتی را در امنیت ارزی ایجاد می‌کند. با تراپی در این مقاله همراه باشید تا درباره تفاوت و فرق دلار سفید و آبی بیشتر بدانید.

بیشتر بدانید:

تفاوت دلار سفید و آبی

دلار آبی یا همان 100 دلاری آبی رنگ

دلار آبی اقتصاد جدیدی را اختراع نمی‌کند، فقط پایه‌ای برای اعتماد واقعی به پول را دوباره برقرار می‌کنند. این دلار بر روابط بین تجار متمرکز است، که به طور کلامی اعتماد متقابل خود را در منبع ثروت واقعی برقرار می‌کنند. این دلار تنها در راستای ایمن سازی بیشتر ارز آمریکا طراحی شده است.

هیئت مدیره صندوق ذخیره سازی فدرال در سال 2013 اعلام کرد که یک اسکناس 100 دلاری مجدداً در 8 اکتبر سال 2013 وارد گردش اقتصادی می‌شود. این اسکناس جدید در سال 2010 رونمایی شد و شامل تعدادی از ویژگی‌های امنیتی جدید، از جمله یک نوار امنیتی 3D (سه بعدی) آبی رنگ و یک شکل Liberty Bell (زنگ آزادی) محو نارنجی رنگ است؛ که سیستم ذخیره فدرال (Federal Reserve System) می‌گوید این اسکناس کار را برای جعل کنندگان سخت می‌کند.

آیا دلارهای آبی قانونی هستند؟

آری، بانک‌ها در سراسر دنیا از آن‌ها استفاده می‌کنند. ارز ایالات متحده از تخریب و خسارت محافظت می‌شود، اما این بدان معنی است که ارائه هرگونه اسکناسی که به عنوان پول در گردشی نامتناسب باشد، مجاز نیست. بیشتر احساسات غریزی ما مبنی بر اینكه این اسکناس مناسب نیست، ناشی از ترس بی اساسی است كه مقامات دولتی به ما القا می‌کنند.

حدود 900 میلیارد دلار اسکناس 100 دلاری در گردش است و بیشتر آن‌ها خارج از کشور آمریکا هستند. حدود نیم تا دو سوم دلار آبی در سطح بین المللی نگهداری می‌شوند.

"طول عمر" تخمینی برای اسکناس‌های آبی 100دلاری 15 سال می‌باشد که طولانی‌ترین عمر را در بین اسکناس‌ها دارد. اسکناس 10 دلاری کوتاه‌ترین طول عمر را دارد که تقریباً 4 سال و 2 ماه است. پیتر هاپکینز، مشاور .Crane & Co، می‌گوید: یک تکه کاغذ معمولی قبل از نابود شدن، می‌تواند 400 بار تا شود، و این همان کاغذی است که روی آن پول چاپ می‌شود. اما اسکناس ایالات متحده آمریکا برای مقاومت در برابر 8000 بار تا شدن طراحی شده است.

فرق دلار سفید و آبی

تفاوت دلار سفید با دلار آبی

گذشته از تمامی تعاریفی که برای دلار آبی ذکر کردیم، دلار آبی یا همان اسکناس های 100 دلاری آبی رنگ، قیمت و ارزش بیشتری را نسبت به دلار معمولی که سفید یا سبز رنگ است، اختصاص داده است؛ از این رو دلالال از این موضوع بهره برده و آن را با قیمت بالاتری فروختند. پیش از این دلار آبی با دلار سفید از نظر ارزش تفاوتی نداشت اما رفته رفته این موضوع تغییر کرد. سپس بحث ایمنی روی کار آمد، که این قضیه برای دلار آبی غیر قابل انکار است؛ در واقع دلار آبی ایمن‌تر است و جعل آن پیچیده‌تر می‌باشد.

اگر بخواهیم از جنبه ظاهری، دو دلار آبی و سفید را مقایسه کنیم، تفاوت‌هایی در آن‌ها نمایان است. نه این که این تفاوت‌ها جهت زیبایی ارز طراحی شده باشند، هرچند به چشم شما زیباتر به نظر برسند، بلکه جهت امنیت و ایمنی بیشتر این تدابیر صورت گرفته است. از دیگر تفاوت‌های ظاهری این دو نوع اسکناس، رنگ بارز آن‌ها، تغییر فونت عدد 100 در آن‌ها و تصویر بنجامین فرانکلین بدون دایره و حاشیه‌ای قرار گرفته است.

به طور خلاصه، دلار آبی با دلار سفید تفاوتی ندارد و تنها تفاوت میان آن‌ها، امنیت بیشتر اسکناس 100 دلاری آبی است. بنابراین، فریب فروشندگان متقلب و مجرمان اقتصادی را در فروش دلار آبی نخورید. ارزش هر دو  دلار یکی است. اگر شما یک اسکناس 100 دلاری آبی دارید، با یک اسکناس 100 دلاری سفید هیچ تفاوتی ندارد و دلالان حق فروش آن‌ها را  با قیمتی بیشتر تنها بخاطر ایمن‌تر بودن، ندارند.

تاریخ انتشار 19 آبان 1398
نویسنده  پریسا رضایی
دسته بندی
مشاهده آرشیو مقالات مرتبط
تفاوت پی پال و وسترن یونیون
حذف حساب وب مانی
بهترین بروکرهای فارکس
خرید با پی پال
sendowl
مدرک CMA
Codeable
اپلیکیشن های ریموت دسکتاپ
Teespring
فضای خالی
فرم ارسال نظرات کاربر