موضوعات سیاسی چیزهایی نیستند که بسیاری از افراد به آن ها علاقه مند باشند ولی ما چه بخواهیم و چه نخواهیم روابط سیاسی کشورمان با سایر کشورها مخصوصا امریکا روی زندگی روزمره ما تاثیر گذار است. یکی از داغ ترین خبرهایی که این روزها بسیار آن را می شنویم، خروج امریکا از برجام است. همچنین گه گداری خبرهایی نیز می بینیم که تاثیر این خروج را روی اقتصاد ایران و سایر کشورها بررسی می کنند. در این مقاله می خواهیم اثر تحریم ایران بر برگزاری استارت آپ را بررسی کنیم. همراه ما باشید. 

قبل از این که شما این مقاله را مطاطلعه کنید، می توانید از مقاله استارت آپ چیست جهت کسب اطلاعات تکمیلی استفاده نمایید. در این مقاله ما گفتیم که برای برگزاری هر استارت آپی نیاز است که یک سری سرمایه گذار نیز وجود داشته باشند تا در صورت کاربردی بودن ایده شما، از آن حمایت کرده و آن را به مرحله اجرا سازی برسانید. اما این مسئله چه ربطی به برجام دارد؟

استارت آپ

اثر تحریم ایران بر برگزاری استارت آپ : 

سرمایه گذارانی که در استارت آپ ها شرکت می کنند می توانند از کشورهای خارجی نیز باشند. مانند شرکت MTN که یک شرکت افریقایی است و بزرگ ترین شریک مالی شرکت ایرانسل نیز هست. زمانی که قرار شد برجام اجرا شود برای ما ایرانیان به این معنا بود که می توانیم بار دیگر با دنیای خارج ارتباط برقرار کرده و از این ارتباط برای رشد اقتصادی کشور استفاده کنیم. البته تا مدتی بعد از اجرای برجام نیز این اتفاق افتاد. اما چیزی که ما به آن توجه نکرده بودیم احتمال خروج امریکا زا برجام بوده است. زمانی که امریکا خروج خود را از تعهدات برجام اعلام کرد، همچنین بیان کرد که شرکت هایی که با ایران همکاری کنند مورد تحریم امریکا قرار می گیرند! درست یک هفته قبل از این که امریکا این تصمیم خود را اعلام کند، شرکت MTN که در زمینه استارت آپ های مخابراتی ایران فعالیت بسیاری دارد، اعلام کرده است که قصد دارد 300 میلیون سرمایه خود را از صنعت مخابرات و تجارت الکترونیک ایران خارج کند.

استارت آپ

یکی دیگر از مهم ترین سرمایه گذاری های خارجی ما، شرکت راکت اینترنت است. این شرکت در فعالیت های اسنپ، اسنپ فود و بامیلو سرمایه گذاری بسیاری کرده است. این شرکت نیز احتمال دارد که تصمیم بگیرد سرمایه خود را از ایران خارج نماید و این مسئله به این معناست که اقتصاد ایران دچار افت شدید و ناگهانی می شود و در نتیجه بسیاری از فرصت های شغلی که در این مدت ایجاد شده بودند همگی به نگهان از دست می روند. 

دولت ایران در تلاش است تا از این اتفاق جلوگیری کند ولی به هر حال ما شاهد اثر تحریم ایران بر برگزاری استارت آپ ها خواهیم بود با این که این مسئله چندان هم خوش آیند ما نیست!

تاریخ انتشار 02 خرداد 1397
نویسنده  پریسا رضایی
دسته بندی
مشاهده آرشیو مقالات مرتبط
تفاوت پی پال و وسترن یونیون
حذف حساب وب مانی
بهترین بروکرهای فارکس
خرید با پی پال
sendowl
مدرک CMA
Codeable
اپلیکیشن های ریموت دسکتاپ
Teespring
فضای خالی
فرم ارسال نظرات کاربر