به نظر شما انقلابی‌ترین فناوری‌های دهه‌های آینده چه خواهد بود؟ در کنار هوش مصنوعی، CRISPR، هوش کامپیوتری و وسایل نقلیه خودمختار و خودکار، فناوری بسیار مخرب دیگری در حال نزدیک شدن است: کامپیوترهای کوانتومی. چه تفاوت‌هایی بین کامپیوترهای کوانتومی و رایانه‌های دیگر وجود دارد؟ رایانه‌های کوانتومی با روشی متفاوت از رایانه‌های "کلاسیک" (عادی) کار می‌کنند. این پدیده عجیب و غریب هیچ شباهت نزدیکی با دنیای کلاسیک ندارد، که همین ویژگی درک آن را دشوار می‌کند. این تکنولوژی ابرقدرت، همزمان در بیش از یک حالت در حال کار است. در راستای این تفاهیم، دستیابی گوگل به فناوری ساخت کامپیوتر کوانتومی خبری است که شاید مایل به شنیدن اطلاعات بیشتری درباره آن باشید. با تراپی همراه شوید تا درباره کامپیوتر کوانتومی گوگل بیشتر بدانید.

بیشتر بدانید:

کامپیوتر کوانتومی گوگل

کامپیوتر کوانتومی گوگل و ادعای این شرکت مبنی بر دستیابی به این فناوری

گوگل ادعا می‌کند برای اولین بار موفق به ساخت یک کامپیوتر کوانتومی با عملکردی بسیار برتر و پیشرفته نسبت به رایانه‌های موجود و و با عملکرد معمولی، شده است.

پردازنده کوانتومی سیکامور (Sycamore) مشهور به غول فناوری، توانست در مدت زمان 200 ثانیه عملکردی خاص را انجام دهد. عملکردی که برای بهترین ابریارانه‌های دنیا، 10 هزار سال طول خواهد کشید تا به اتمام برسد.

دانشمندان ده‌ها سال است که روی رایانه‌ها و کامپیوترهای کوانتومی کار می‌کنند (از جمله گوگل که روی کامپیوتر کوانتومی گوگل کار می‌کند)، زیرا سرعت بسیار سریع‌تری را ارائه می‌دهند.

نتایجی مبنی بر ساخت کامپیوتر کوانتومی گوگل در مجله Nature

در رایانه‌های کلاسیک واحد اطلاعات یا همان دیتا "بیت" (bit) خوانده می‌شود و می‌تواند مقدار 1 یا 0 داشته باشد. اما معادل آن در یک سیستم کوانتومی (کوبیت/بیت کوانتومی (quantum bit)) می‌تواند همزمان 1 و 0 باشد. این پدیده راه را برای اجرای محاسبات متعدد به صورت همزمان باز می‌کند. اما کوبیت‌ها نیازمند هماهنگی با استفاده از یک پدیده کوانتومی موسوم به "درهم تنیدگی‌های کوانتومی‌اند" (آنچه که انیشتین آن را "عمل شبح وار از راه دور" نامید). با این حال، دانشمندان در حال تلاش برای ساخت دستگاه‌هایی با کوبیت‌های کافی و بسیار هستند تا بتواند با انواع رایج رایانه رقابت کند.

پردازنده کوانتومی سیکامور (Sycamore) شامل 54 کوبیت است. اگرچه یکی از آن‌ها کارایی نداشت، و از این رو دستگاه روی 53 کوبیت کار می‌کرد.

در مقاله‌ای در مجله Nature، جان مارتینیس (John Martinis) و همکاران دیگرش از Google، برای این پردازنده عملکردی به صورت نمونه و تصادفی در نظر گرفتند، تا مجموعه‌ای از اعداد را تولید کند كه دارای توزیع و تقسیم واقعا تصادفی باشند. سیکامور (Sycamore) توانست در 3 دقیقه و 20 ثانیه این کار را انجام دهد. در حالیکه، محققان در این مقاله خود ادعا می‌كنند كه Summit، که بهترین ابر رایانه جهان است، 10،000 سال طول می‌كشد تا این كار را انجام دهد.

پروفسور جاناتان اوپنهایم (Jonathan Oppenheim)، از دانشگاه لندن، که درگیر مطالعات اخیر نبوده، بیان می‌کند: "این فناوری، یک دستگاه حیرت‌انگیز و تحسین برانگیز و مطمئناً نقطه عطفی چشمگیر است. با اینحال، ما هنوز چند دهه با یک کامپیوتر واقعی کوانتومی فاصله داریم که بتواند مشکلاتی را که مد نظرمان هست، حل کند."

وی گفت: "این یک آزمایش جالب است، و نشان می‌دهد که آن‌ها کنترل زیادی روی دستگاه خود دارند، همچنین حاکی از این است که آن‌ها خطای پایینی دارند. اما به آن نوع از دقت که در یک کامپیوتر کوانتومی کامل نیاز هست، حتی نزدیک هم نیستیم."

کامپیوتر کوانتومی گوگل

انتقاد آی ام بی از کامپیوتر کوانتومی گوگل

IBM که به تنهایی روی رایانه‌های کوانتومی در نوع خودش کار کرده است، برخی از الگوهای گوگل را زیر سؤال می‌برد.

محققان آی ام بی از جمله Edwin Pednault ،John Gunnels و Jay Gambetta در یک وبلاگ اظهار کردند: "ما استدلال می‌کنیم که یک شبیه‌سازی ایده‌آل در سیستم یا رایانه‌ای کلاسیک و معمولی، می‌تواند همین عملکرد را در 2 روز و نیم و با ضریب اطمینان بسیار بیشتری ارائه دهد. این در واقع یک تخمین محتاطانه بوده که در آن بدترین شرایط را در نظر گرفتیم، و ما انتظار داریم با انجام بهبودهای بیشتر، هزینه‌های کلاسیک این شبیه سازی بیشتر کاهش یابد."

آن‌ها همچنین ادعای دستیابی به فناوری کامپیوتر کوانتومی گوگل را زیر سؤال برده و گفتند که احتمال فریب دادن وجود دارد.

وی افزود: "به این دلیل که در وحله اول... با دقیق‌ترین تعریف، آن هدف برآورده نشده است. اما اساساً، بخاطر اینکه کامپیوترهای کوانتومی هرگز بر" رایانه‌های برتر" حکومت نخواهند کرد، بلکه بیشتر با آن‌ها همکاری می‌کرده و در ارتباط خواهند بود، زیرا هر یک نقاط قوت منحصر به فرد خود را دارند. "

همراهان عزیز! واکنش شما به این خبر چیست؟ آیا خبر دستیابی به کامپیوتر کوانتومی گوگل صحت دارد؟ آیا رایانه‌های کوانتومی با کامپیوترهای معمولی رقابت خواهند کرد؟

تاریخ انتشار 26 آبان 1398
نویسنده  پریسا رضایی
دسته بندی
مشاهده آرشیو مقالات مرتبط
تفاوت پی پال و وسترن یونیون
حذف حساب وب مانی
بهترین بروکرهای فارکس
خرید با پی پال
sendowl
مدرک CMA
Codeable
اپلیکیشن های ریموت دسکتاپ
Teespring
فضای خالی
فرم ارسال نظرات کاربر