با گذشت سالها، اصطلاحات مربوط به سیستم های پرداختی به طور پیوسته کامل گشته و دانش ما از پیچیدگی های روند پرداختی بیشتر شده است. تحولات در فناوری سیستم های پرداختی و اهمیت استفاده مداوم از آن ها باعث می شود که همواره با اصطلاحات جدیدی سروکار داشته باشیم. برای این منظور، تراپی تصمیم گرفته است تا امروز به اصطلاحالات و واژه های مورد استفاده در سیستم های پرداختی بپردازد. در ادامه با تراپی همراه باشید تا با این کلمات و واژه های پرداخت بین المللی بیشتر آشنا شوید.

 

کلمات و واژه های پرداخت بین المللی

کلمات و واژه های پرداخت بین المللی

در ادامه به برخی از مهم ترین کلمات و واژه های پرداخت بین المللی به منظور در درست آنها در مبادلات پرداخته شده است:

 

SWIFT 

SWIFT یا انجمن ارتباطات مالی بین بانکی در سراسر جهان، سازمانی است که در سال 1973 در بروکسل تأسیس شد تا برخی فرایندها و استانداردهای مشترک را برای معاملات مالی برقرار کند. این سازمان شبکه ای برای تسهیل مبادلات پرداختی است. SWIFT یک شبکه ی ایمن جهت انتقال وجوه ارزی است که به بیش از 10،000 موسسه مالی در 212 کشور مختلف اجازه می دهد تا اطلاعات مربوط به معاملات مالی را به یکدیگر ارسال و دریافت کنند. قبل از راه‌اندازی شبکه SWIFT، بانکها و مؤسسات مالی برای انجام نقل و انتقال پول به سیستمی به نام TELEX تکیه کرده بودند. TELEX کند بود و سیستم برای پیشرفت سریع فناوری، فاقد امنیت لازم بود؛ از این رو این سیستم ایجاد شد.

 

کارت اعتباری

کارت اعتباری یک کارت پلاستیکی است که به شما اعتبار می دهد تا می توانید برای خریدها و بدهی های خود از آن استفاده کنید و پاداش هایی هم نیز کسب کنید. کارت اعتباری ممکن است توسط یک بانک، انجمن  یا غیره صادر شود. کارتهای اعتباری در اصل به عنوان وام کار می کنند، اما به جای گرفتن پول در حساب بانکی، اعتبار کارت اعتباری دریافت می کنید. کارت اعتباری انواع مختلفی دارد که عبارتند از کارتهای انتقال پول، کارتهای خرید، کارت های خارج از کشور، کارت های پاداش، کارت اعتباری Balance transfer و کارت اعتباری builder.

 

سیستم انتقال

 سیستم انتقال یک اصطلاح عمومی برای سیستم های انتقال وجه بین بانکی و سیستم های مبادله ای برای ارزش است.

 

کلمات و واژه های پرداخت بین المللی

 

اعتبارنامه

اعتبارنامه، نامه ای از یک بانک است که تضمین می کند؛ خریدار در زمان مقرر، مبلغ ذکر شده را به فروشنده ارسال کرده است. در صورتی که خریدار نتواند مبلغی را برای خرید پرداخت کند، بانک مکلف است مبلغ کامل یا باقیمانده وجه مورد نظر را پرداخت کند. با توجه به ماهیت معاملات بین المللی، از جمله عواملی مانند فاصله، قوانین متفاوت در هر کشور و دشواری در شناخت شخصاً از طرفین، استفاده از اعتبار نامه به یک جنبه بسیار مهم تجارت بین المللی تبدیل شده است.

 

پی پال

پی پال یکی از سریعترین، ایمن ترین و آسان ترین راه کارهای ارسال و دریافت پول بصورت آنلاین است. پی پال از نقل و انتقالات آنلاین پشتیبانی می کند و به عنوان یک جایگزین الکترونیکی برای روش های کاغذ سنتی مانند چک و سفارشات عمل می کند. امروزه 173 میلیون نفر از پی پال برای خرید از میلیون ها سایت در سراسر جهان با 21 ارز مختلف استفاده می کنند.

 

برات اسنادی

این  روش نیز مشابه نامه اعتباری است به این دلیل که بانک به عنوان واسطه بین خریدار و فروشنده عمل می کند ، اما پرداخت آن را از بانک تضمین نمی کند. مجموعه مستندات به دستورالعمل های فروشنده به بانک فروشنده ارسال می کند تا مجموعه ای از اسناد (یعنی عنوان سند) را به بانک خریدار ارسال کند. سپس اسناد در ازای پرداخت به خریدار منتقل می شوند و پس از در اختیار داشتن اسناد ، خریدار می تواند محموله را در اختیار بگیرد و کالاها را می توان از طریق گمرک ترخیص کرد.

برات اسنادی یکی از ابزارهای مناسب جهت واردات و صادرات کالا و خدمات بوده که در صورت اعتماد کامل طرفین  به یکدیگر فرآیند تجارت را تسهیل می نماید . در این روش پرداخت وجه ثبت سفارش پس از دریافت اسناد حمل و براساس دستور فروشنده قابل پرداخت می باشد .

 

قابلیت ردیابی

یکی دیگر از کلمات و واژه های پرداخت بین المللی قابلیت ردیابی است. این قابلیت در سیستم های پول الکترونیکی مورد استفاده قرار می گیرد که در آن می توان میزان انتقال ارزش معاملات را می توان از مبدأ (گیرنده) یا گیرنده (بازدید کنندگان) ردیابی کرد.

تاریخ انتشار 03 آبان 1398
نویسنده  پریسا رضایی
دسته بندی
مشاهده آرشیو مقالات مرتبط
تفاوت پی پال و وسترن یونیون
حذف حساب وب مانی
بهترین بروکرهای فارکس
خرید با پی پال
sendowl
مدرک CMA
Codeable
اپلیکیشن های ریموت دسکتاپ
Teespring
فضای خالی
فرم ارسال نظرات کاربر