با ورود تکنولوژی به زندگی بشر و فناوری‌هایی چون بلاک چین و اینترنت اشیا و کاربرد آن ها در صنایع مختلف، خیلی از جوانب زندگی بشر تحت تاثیر این فناوری‌ها دچار دگرگونی شد. در این مقاله در مورد تاثیر اینترنت اشیا بر مدارس خواهیم گفت، با تراپی همراه شوید. امروزه یکی از رویکردهایی که آموزش و پرورش را نیز تحت تاثیر قرار داده است، اینترنت اشیا می‌باشد که نقش بزرگی را در مدارس ایفا می‌کند. در ادامه با تراپی همراه شوید تا شما را با مهم‌ترین کاربردهای اینترنت اشیا در مدارس آشنا نمائیم.

اینترنت اشیا چیست؟

اینترنت اشیا دقیقاً چیست؟ اگر از لحاظ فنی به آن نگاه کنید، مسلما اندکی  پیچیده است‌، اما Forbes توضیحی کاملاً واضح ارائه می‌دهد: "به زبان ساده می‌توان گفت، مفهوم اینترنت اشیا عبارتست از اتصال هر وسیله‌ای به اینترنت. این وسایل عبارتند از : تلفن‌های همراه ، دستگاه قوه ساز ، ماشین لباسشویی ، هدفون ، لامپ‌ها و تقریباً هر چیز دیگری که می‌توانید فکرش را بکنید.

کاربردهای اینترنت اشیا در مدارس

بهره‌مندی مدارس از اینترنت اشیا ( کاربرد اینترنت اشیا در مدارس )

در مدارس هم معلمان و مربیان و هم دانش آموزان می‌توانند از مزیت‌های اینترنت اشیا بهره‌مند شوند. در ادامه به جنبه‌های مختلف کاربرد اینترنت اشیا در مدارس خواهیم پرداخت.

ذخیره انرژی

یکی از کاربردهای اینترنت اشیا در مدارس در زمینه ذخیره انرژی می‌باشد. در مدارس استفاده از سیستم‌های هوشمند سرمایشی و گرمایشی که مجهز به اینترنت اشیا هستند، در داخل مدارس می‌تواند نقش مهمی در ذخیره انرژی داشته باشد.

همچنین اگر هم معلمان و هم دانش آموزان بدانند که چگونه می‌توان اینترنت اشیا را در جهت تعلیم و تعلم به درستی مورد استفاده قرار دهند، انرژی و نیروی انسانی کمتری نیز نیاز است و به این ترتیب از لحاظ نیروی انسانی نیز در مصرف انرژی صرفه جویی خواهد شد.

برقراری ارتباط آسان‌تر بین معلم و شاگردان

یکی از دیگر کاربردهای اینترنت اشیا در مدارس در زمینه‌ی تسهیل برقراری ارتباط بین معلم و دانش آموزان است. به این ترتیب که با استفاده از ابزارهای ارتباطی در زمان واقعی ، معلمان می‌توانند تکالیف مشق شب را با والدین به اشتراک بگذارند. این ابزارها همچنین می‌توانند والدین را در صورت عدم حضور فرزندشان از کلاس مطلع کنند.

امنیت

از دیگر کاربردهای اینترنت اشیا در مدارس زمینه‌ی برقراری امنیت می‌باشد. در حقیقت مهم‌ترین موارد کاربردی اینترنت اشیا در دستگاه‌های تعاملی تکنولوژیکی متمرکز بر امنیت، و ذخیره منابع انرژی است. دستگاه‌های تعاملی، دستگاه‌هایی هستند که پوشیدنی هستند و می‌تواند در همه جا همراه فرد باشد و با استفاده از آن می‌توان حتی میزان فعالیت دانش آموز در کلاس را نیز بررسی و کنترل کرد.

در موارد امنیتی نیز استفاده از اینترنت اشیا در دوربین‌های امنیتی هوشمند، قفل درب‌ها، کارت‌های شناسایی دانش آموزان و ... بسیار مفید  و موثر خواهد بود.

کاربردهای اینترنت اشیا در مدارس

این‌ها مهم‌ترین موارد کاربرد اینترنت اشیا در مدارس می‌باشد که هم برای دانش آموزان و هم برای معلمان بسیار مفید و تاثیرگذارند و باعث بالار فتن راندمان آموزشی نیز می‌شود.

اما همه‌ی این موارد مستلزم آن است که تنظیمات دستگاه‌ها به درستی انجام شده باشد و توسط متخصصان در زمیینه اینترنت اشیا، دستگاه‌های مجهز به اینترنت اشیا تهیه و نصب یا استفاده شود.

عده‌ای در مورد ورود اینترنت اشیا به کل جوانب زندگی بشر نظر مثبتی ندارند و نگران مسایل امنیتی هستند که ممکن است با استفاده از اینترنت اشیا به خطر بیفتد. اما برخی معتقدند که این چنین نیست و برعکس استفاده از اینترنت اشیا می‌تواند امنیت را بالا ببرد.

به هر حال نظرات مختلفی در این زمینه مطرح شد است و مسائلی عنوان شده است. اما این امکان نیز برای شما وجود دارد که هنگام خرید یک دستگاه مجهز به اینترنت اشیا ابتدا در مورد ویژگی‌های آن خوب مطالعه کنید، سطوح امنیتی را در مورد اینکه آن دستگاه تا چه حد داده‌های شما را به اشتراک خواهد گذاشت بررسی کرده و بسنجید و سپس آن دستگاه را خریداری نمائید و همچنین پس از خرید آن باز هم امکان تنظم دستگاه برای بالا رفتن میزان امنیت آن وجود دارد. به این صورت از میزان نگرانی‌های افراد در این زمینه بسیار کاسته خواهد شد.

بیشتر بخوانید : رویکردهای اینترنت اشیا در سال 2019 

در این مقاله سعی کردیم شما را با یکی دیگر از زمینه‌های کاربرد اینترنت اشیا، که در زمینه‌ی آموزشی و در مدارس می‌باشد آشنا کنیم. امید است آنچه گفته شد توانسته باشد بر اطلاعات مفید شما در این زمینه بیفزاید.

دوستان اگر مقالات ما را مطالعه کردید و با سوال یا مشکلی مواجه شدید حتما با ما تماس بگیرید و آن سوال یا مشکل را با ما مطرح نمائید. همکاران ما در تیم تراپی آماده‌ی پاسخگوئی به سوالات شما عزیزان هستند.

تاریخ انتشار 23 شهریور 1398
نویسنده  پریسا رضایی
دسته بندی
مشاهده آرشیو مقالات مرتبط
تفاوت پی پال و وسترن یونیون
حذف حساب وب مانی
بهترین بروکرهای فارکس
خرید با پی پال
sendowl
مدرک CMA
Codeable
اپلیکیشن های ریموت دسکتاپ
Teespring
فضای خالی
فرم ارسال نظرات کاربر