به طور کلی برای کارآفرینان که در فکر راه اندازه استارت اپ‌ها هستند، مسائل بسیاری وجود دارد که بایستی در نظر داشته باشند، از جمله اینکه چگونه یک استارت اپ راه بیاندازند، نامگذاری یک استارت اپ باید چگونه باشد، اینکه چرا استارت اپ‌ها ریسک بالاتری دارند و مواردی از این قبیل. همانطور که می‌دانید شرکت بزرگ گردشگری اوبر(Uber) یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های گردشکری و حمل و نقل می‌باشد که اخیرا پی پال، شرکت بزرگ پرداخت الکترونیک نیز، با اوبر به مشارکت پرداخته است. این شرکت بزرگ گردشگری توانسته است بر راه اندازی 24 استارت اپ تاثیر به سزایی داشته باشد. به منظور کسب اطلاعات بیشتر در این خصوص با تراپی همراه شوید.

شرکت بزرگ گردشگری اوبر(Uber) بر راه اندازی 24 استارت اپ چگونه تاثیرگذار بوده است؟

در همایش عمومی اولیه شرکت بزرگ گردشگری اوبر(Uber) ، تاثیر فناوری شرکت یوبر بر فاکتورهای مختلف، از زوایای بسیاری بررسی و تحلیل شد؛ از جمله  ترافیک، اشتغال، دستمزد راننده، سرمایه گذاری VC، قیمت مسکن در سان فرانسیسکو و ....

شرکت بزرگ گردشگری اوبر(Uber)

اما یکی از مبهم‌ترین تحلیل و ارزیابی‌های شرکت بزرگ گردشگری اوبر(Uber) ، به ویژه در دنیای فناوری، تأثیری است که این شرکت بزرگ توانسته است بر استارت اپ‌ها بگذارد. بر اساس یک آنالیز و تحلیل توسط دیوید روسنتال، که یکی از سرمایه گذاران عادی در شرکت بزرگ ریسکی Wave Capital است، 34 شرکت برجسته تحت عنوان (em Uberlings)، که از یک شرکت گردشگری آغاز به کار کردند، با هدف موفقیت هر چه بیشتر Uber به این شرکت بزرگ روی آوردند که این برای سرمایه گذاران بسیار لذت بخش بود. این مشارکت توانسته است نتایجی به دنبال داشته باشد که از استارت اپ‌های نوپای مربوط به  شرکت‌هایی نظیر گوگل و فیسبوک، پیشی بگیرد و همچنین از شرکت آمازون در اوج زمان فعالیتش پیشتر رود.

برخی از سرمایه‌گذاران شرکت بزرگ گردشگری اوبر(Uber) ، مثلا برخی از آن‌ها که قدمت بیشتری داشتند، بر روی سیستم حمل و نقل متمرکز شدند. به طور مثال اخیرا سرمایه گذاران حدود 2 بیلیون دلار در شرکت Bird Rides که یک شرکت اسکوتر (روروئک الکترونیک مخصوص کودکان) و همچنین در شرکت Beam که در همین زمینه اجاره رورودک الکترونیکی برای کودکان در آسیای جنوب شرقی فعالیت دارد، و نیز برای راه اندازی خودکار اتوماسیون حمل و نقل Ike و Kodiak و شرکت رباتیک، سرمایه گذاری کرده است. حتی مدیر سابق شرکت بزرگ گردشگری اوبر(Uber) ، تراویس کالانیک، یک استارت‌اپ کسب و کار اجاره آشپزخانه را نیز آغاز کرده است به نام CloudKitchens که شاید بخواهد با شرکت سابق خود مشارکت داشته باشد، و شاید هم نه چنین قصدی نداشته باشد.

دیگر اعضای Uberlings کاری انجام نمی‌دهند جز اینکه افراد مختلف و اشیا و کالا را در سراسر جهان و در دنیای فیزیکی جا به جا می‌کنند. اندرو چپین، بانکدار سابق Goldman Sachs Group، که برنامه‌ی اجرایی خودروی بحث برانگیز را بر عهده داشت، طبق آنچه در مقاله‌ی Medium نوشته است، یک سرویس درمان آنلاین به نام Basis راه اندازی کرده است تا به چالش با این مفهوم که " کسی که بتواند به افرادی که نیاز به سلامت روانی دارند کمک کند، باید دکترا داشت باشد"، بپردازد. ایلیا آبیزوف، یکی از مدیران شرکت گردشگری یوبر در زادگاهش، Forward را اره اندازی کرده است تا افراد را به پزشکان آنلاین متصل کند، به جای یک بازدید گران قیمت شخصی با پزشک. کارلی لیاهي، استراتژیست خلاق سابق اوبر، سیستمModern Fertility  ، یا سیستم باروری مدرن را به منظور ایجاد اطلاعات در این زمینه و امکان انجام آزمایشات در منزل ایجاد کرد و بسیاری موارد دیگر.

شرکت بزرگ گردشگری اوبر(Uber)

سوالی که وجود دارد این است که پس چرا شبکه شبکه فارغ التحصیلان Uber بسیار پر بازده است؟ آنچه مسلم است، این است که علت آن است که آن‌ها بیس کار را در دست دارند. فروش سهام ثانویه در Uber در چند سال گذشته کارکنان اولیه قبل از IPO را غنی کرد و منابع را در اختیار آن ها قرار داد تا در زمانی که همه به انجام فعالیت های ریسکی و پر خطر می‌پرداختند، آن‌ها یک خانه را خریداری کنند. Rosenthal می گوید: فرهنگ کارآفرینی اوبر احتمالا در این زمینه بسیار تاثیرگذار بوده است.

او می گوید، در روزهای اولیه، این شرکت به طور گسترده‌ای غیر متمرکز بود و مدیران محلی از قدرتی که برخوردار بودند لذت می‌بردند که بیشتر شبیه «مدیران کوچک» نسبت به کارکنان بزرگ شرکت عمل می‌کنند.. او می‌گوید، نوعی از افرادی که در این نقش پیشرفت کرده‌اند، بیشتر برای تبدیل شدن به یک کارآفرین مناسب بودند تا  به یک کارمند معمولی.

البته سوال بزرگ‌تری که وجود دارد این است که ، آیا این استارت‌اپها همچنان بازتولیدکننده نگرش‌های متقاعد کننده‌ی اوبر نسبت به حاکمیت قانون است یا نه؟ گذشته از این در مورد شرکت‌های اسکوتر مخصوص بچه‌ها سوال این است که آیا اسکوتر های الکترونیکی می‌توانند در خیابان های شهر مطمئن عمل کند و باعث سودآوری شود؟

دوستان گرامی از این که هموراه با ما همراه هستید از شما بسیار سپاسگزاریم. لطفا با ما تماس بگیرید و سوالات و مشکلات خود را با ما مطرح نمائید.

تاریخ انتشار 30 اردیبهشت 1398
نویسنده  پریسا رضایی
دسته بندی
مشاهده آرشیو مقالات مرتبط
تفاوت پی پال و وسترن یونیون
حذف حساب وب مانی
بهترین بروکرهای فارکس
خرید با پی پال
sendowl
مدرک CMA
Codeable
اپلیکیشن های ریموت دسکتاپ
Teespring
فضای خالی
فرم ارسال نظرات کاربر