امروزه بسیاری از افراد جامعه با مفهوم بلاک چین و ارزهای دیجیتال آشنا هستند. با وجودی که هنوز ابهامات زیادی در این حوزه ممکن است برای آن‌ها وجود داشته باشد، اما علاقه مندان به فعالیت و سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال همواره در تلاش هستند تا به مطالعات بیشتری بپردازند و دانش بیشتری در این خصوص به دست آوردند. در مقالات قبلی شما را با انواع بلاک چین آشنا کردیم، در این مقاله نیز شما را با نوعی از بلاک چین به نام بلاک چین خصوصی (private blockchain) آشنا خواهیم کرد. لطفا با تراپی همراه شوید.

آشنایی با بلاک چین خصوصی (private blockchain)

به طور کلی بلاک چین خصوصی نقطه ی مقابل بلاک چین عمومی است. در مجموعه بلاک چین‌های خصوصی ، مالک یا یک نهاد واحد یا یک شرکت است که ممکن است در صورت لزوم توانایی لغو و حذف دستورات روی بلاک چین را داشته باشد. به همین دلیل است که از لحاظ فنی سیستم بلاک چین خصوصی، یک سیستم غیر متمرکز نیست. بنابراین ، می‌توان آن را به عنوان یک دفتر کل توزیع شده یا پایگاه داده توزیع شده در نظر گرفت که امنیت آن به لطف رمزنگاری تامین می‌شود.

بلاک چین خصوصی (private blockchain)

یک بلاک چین خصوصی به طور معمول فقط اجازه فعالیت اعضای تائید شده را می‌دهد ، مانند مشاغل خصوصی. عضویت در این شبکه به یک دعوت نامه نیاز دارد و یک داوطلب فقط از طریق یک پیشنهاد معتبر می‌تواند به بلاک چین خصوصی (private blockchain) بپیوندد. تأیید داوطلبان نیز توسط اپراتور (ها) شبکه یا یک مجموعه پروتکلی که شبکه آن را پیاده سازی می‌کند انجام می‌شود.

انواع بلاک چین خصوصی (private blockchain) را بشناسید

نمونه‌هایی از بلاک چین‌های خصوصی شامل Hyperledger و  Ripple (XRP) هستند. Hyperledger یک پروژه منبع باز است که هدف آن پیشبرد فناوری‌های بلاک چین بین صنایع مختلف است و یک همکاری جهانی است که رهبران بانکداری ، دارایی ، زنجیره تأمین ، فناوری و بسیاری دیگر را در بر می‌گیرد. Ripple یک پروتکل منبع باز است که امکان انجام معاملات سریع و ارزان را فراهم می‌کند و بانک‌ها و ارائه دهندگان پرداخت را از طریق RippleNet متصل می‌کند.

مزایا و معایب بلاک چین خصوصی (private blockchain)

در این بخش از مقاله برخی از برجسته‌ترین مزایای بلاک چین خصوصی را  ذکر کرده‌ایم.

  • سرعت : بلاک چین‌های خصوصی می‌توانند در هر ثانیه معاملات با بسیار مبالغ بالا را پردازش کنند ، به ویژه هنگامی که آن را با بلاک چین‌های عمومی مقایسه می‌کنیم، این تفاوت بسیار قابل توجه است. در نتیجه  این مزیت بلاک چین خصوصی ، امکان پردازش معاملات بیشتر برای هر بلوک در شبکه‌ی بلاک چین را فراهم می‌کند.
  • مقیاس پذیری : در بلاک چین‌های خصوصی فقط چند گره مسئول مدیریت داده‌ها هستند. بنابراین، این شبکه می‌تواند معاملات نسبتاً بیشتری را پشتیبانی و پردازش کند. بر خلاف یک سیستم غیر متمرکز یک شبکه خصوصی متمرکزتر است و به این دلیل بسیار سریع‌تر عمل می‌کند.

بلاک چین خصوصی (private blockchain)

در ادامه نیز برجسته‌ترین معایب بلاک چین خصوصی (private blockchain) را خواهیم گفت.

  • عدم اعتماد کامل : صداقت شبکه خصوصی به میزان گره‌های معتبر در آن شبکه بستگی زیادی دارد. در این شبکه اعتبارسنجی معاملات برای بررسی اعتبار آن‌ها انجام می‌شود. علاوه بر این ، اعتبار سوابق تراکنش‌ها را نمی‌توان به طور مستقل تأیید کرد.
  • امنیت : با وجود گره‌های کمتری ، برای یک شخص غیر قابل اعتماد، کنترل شبکه بسیار آسان خواهد شد. به عبارت دیگر باید بگوئیم که یک شبکه خصوصی مستعد هک شدن و دستکاری داده‌ها می‌باشد و از امنیت چندان بالایی برخوردار نیست.
  • تمرکز : پروژه (یا مشاغل) یا گروه صنعتی که شبکه خصوصی را ایجاد و نگهداری می‌کند، باید برای حفظ و نگهداری این سیستم پیچیده و مدیریت دسترسی کاربران تلاش کند. انجام این کار اغلب نیاز به متمرکز سازی دارد و این همان چیزی است که فعالانه سعی می‌کند از آن جلوگیری کند.

در این مقاله سعی کردیم شما عزیزان و علاقه‌مندان به فناوری بلاک چین را با یکی از انواع شبکه‌های بلاک چین با عنوان بلاک چین خصوصی آشنا کنیم. امید است مطالب گفته شده مورد توجه و رضایت شما عزیزان قرار گرفته باشد.

دوستان در صورتی که پس از مطالعه‌ی مقالات ما با سوال یا مشکلی مواجه شدید، با ما تماس بگیرید و سوالات خود را با مشاوران تیم تراپی در میان بگذارید تا از راهنمایی‌های آن‌ها بهره‌مند شوید.

لطفا با ما تماس بگیرید، منتظر شنیدن صدای گرمتان هستیم.

تاریخ انتشار 15 بهمن 1398
نویسنده  پریسا رضایی
دسته بندی
مشاهده آرشیو مقالات مرتبط
تفاوت پی پال و وسترن یونیون
حذف حساب وب مانی
بهترین بروکرهای فارکس
خرید با پی پال
sendowl
مدرک CMA
Codeable
اپلیکیشن های ریموت دسکتاپ
Teespring
فضای خالی
نظرات کاربران
  • تصویر آواتار
    مسلم حقی ۱۷ بهمن ۱۳۹۸ به این نظر پاسخ دهید
    سلام . چطور میتونیم از سایت تراپی ارزهای دیجیتال خریداری کنیم . بنده نیاز مند تتر و بیتکوین هستم . سوال دیگری هم داشتم آیا راهی هست که بتونیم بیتکوین رایگان دریافت کنیم ؟‌ ممنون میشوم در این باره راهنمایی بفرمایید .

فرم ارسال نظرات کاربر