اگر یکی از کارابران اینترنت هستید، به احتمال زیاد تا کنون اسم دارک وب (Dark Web) یا اینترنت سیاه به گوشتان خورده است. اما آیا شما می‌دانید که دارک وب به کدام بخش از اینترنت گفته می‌شود؟ آیا با معنا و مفهوم این عبارت آشنایی دارید؟ آیا می‌دانید چگونه می‌توان به آن دست پیدا کرد؟ اگر پاسخ این سوالات را نمی‌دانید، در ادامه این مقاله همراه ما می باشد.

دارک وب یا اینترنت سیاه چیست؟

دارک وب یا اینترنت سیاه به مجموعه وب سایت‌هایی گفته می‌شود که همگی به صورت کاملا رمزنگاری شده فعالیت می‌کنند. به عبارت دیگر، در این نوع وب سایت‌ها، چندین لایه امنیتی وجود دارد که ورود به آن‌ها از طریق مرورگرهای معمولی، امکان پذیر نمی‌باشد. بنابراین، در صورتی که قصد دارید وارد این بخش از اینترنت شوید، باید از مرورگرهای خاص مانند  Tor استفاده کنید.

نکته‌ای که باید به آن توجه داشته باشید که مفهوم دارک وب با deep web متفاوت است. چرا که هر دارک وب می‌تواند از چند deep web تشکیل شده باشد. (deep web به بخش‌هایی از اینترنت گفته می‌شود که توسط موتورهای جستجوگر معمولی، ایندکس نشده‌اند.)

توجه: در مقابل مفهوم deep web، مفهوم surface web وجود دارد. surface web به بخشی از اینترنت گفته می‌شود که توسط موتورهای جستجوگر استاندارد، ایندکس شده و توسط عموم قابل دیدن هستند.

دارک وب Dark Web یا اینترنت سیاه چیست؟

منظور از web indexing یا ایندکس وب چیست؟

همانطور که گفته شد، دارک وب یا اینترنت سیاه توسط موتورهای جتسجویی مانند گوگل، یاهو، بینگ و ... ایندکس نمی‌شوند. به عبارت دیگر، این نوع وب سایت‌ها در فهرست ایندکس این موتورهای جستجو قرار ندارند.

چرا که موتورهای جستجوی استاندارد، همواره در حال جمع آوری و تجزیه و تحلیل داده‌های مختلف می‌باشند تا صفحات متنوع را به کاربران پیشنهاد دهند. بنابراین، زمانی که شما کلمه تراپی را در گوگل سرچ می‌کنید و روی آدرس سایت کلیک می‌کنید، در واقع در حال گشتن در فهرست وب گوگل هستید، نه کل وب.

ایندکس کردن در مرورگرها، توسط نرم افزاری به نام خزنده انجام می‌شود. این خزنده‌ها وارد صفحات مختلف یک سایت شده و داده هایشان را جمع آوری می‌کنند. پس اگر این فرآیند که ایندکس وب نامیده می‌شود، برای اینترنت سیاه انجام نشود، طبعیتا امکان دست یابی به این بخش از اینترنت توسط مرورگرها و موتورهای جستجوی معمولی وجود ندارد.

دارک نت چیست؟

Darknet به بخشی از اینترنت گفته می‌شود که امکان دسترسی به آن توسط عموم وجود ندارد. به طور کلی می‌توان darknet را زیر مجموعه ای از دارک وب در نظر گرفت. برخی از darknet های فعال عبارت هستند از:

  • anoNet: شبکه غیر متمرکز دوست به دوست ساخته شده با استفاده از شبکه‌های خصوصی مجازی (VPN) و نرم افزارهای روتر BGP.
  • شبکه غیر متمرکز 42 (Decentralized network 42): شبکه غیر متمرکز همتا به همتا که با استفاده از vpn و نرم افزار و سخت افزار روترهای BGP کار می‌کند. در این darknet هدف مخفی کردن هویت کاربران نیست بلکه پیدا کردن مسیرهای مختلف اینترنت می‌باشد.

سرویس های دارک وب یا اینترنت سیاه شامل چه مواردی می شوند؟

خرید از دارک وب معمولا شمال قمار، هکر، افشاگری، کلاهبرداری، پول شویی با استفاده از ارزهای دیجیتال مانند بیت کوین ، خرید و فروش سلاح، قتل و ...

اینترنت سیاه یا وب سیاه چیست؟

چگونه می توان وارد دارک وب یا وب سیاه شد؟

همانطور که در دنیای واقعی انجام فعالیت‌های غیر قانونی به سادگی امکان پذیر نیست، در دنیای مجازی نیز به راحتی نمی‌توان به دارک وب دست پیدا کرد. به همین سبب، شما باید از ابزار خاص، جهت ورود به این فضا استفاده کنید.

همانطور که گفته شد، با استفاده از مرورگر Tor می‌توانید وارد دارک وب شوید. با استفاده از پروتکل‌های امنیتی که در این مرورگر وجود دارد، آدرس و هویت شما پنهان می‌شود. به خاطر داشته باشید که به دلیل بالا بودن سطح امنیت در این مرورگر و رمزنگاری داده و اطلاعات کاربران، سرعت کار با Tor بسیار پایین است.

علاوه بر مرورگر، باید از یک موتور جستجوی خاص، جهت وارد شدن به این دنیا استفاده کنید. در حال حاضر مرورگرهای خوبی برای وارد شدن به این فضا وجود ندارد. اما بر اساس تجربه برخی از کاربران، Grams یکی از بهترین موتورهای جستجوی موجود می‌باشد.

نتیجه‌گیری در مورد وب سیاه

دارک وب که با نام های مختلفی نظیر؛ وب سیاه یا اینترنت سیاه شناخته می شود، به بخشی از اینترنت گفته می‌شود که امکان دسترسی به آن برای عموم توسط مرورگرهای معمولی امکان پذیر نیست. از وب سایت‌های موجود در این فضا، معمولا برای انجام انواع کلاهبرداری مانند خرید و فروش سلاح و ... استفاده می‌شود!

تاریخ انتشار 22 آذر 1398
نویسنده  پریسا رضایی
دسته بندی
مشاهده آرشیو مقالات مرتبط
تفاوت پی پال و وسترن یونیون
حذف حساب وب مانی
بهترین بروکرهای فارکس
خرید با پی پال
sendowl
مدرک CMA
Codeable
اپلیکیشن های ریموت دسکتاپ
Teespring
فضای خالی
فرم ارسال نظرات کاربر