قطعا بسیاری از شما عزیزان با تکنولوژی بلاک چین آشنا هستید و می‌دانید که این فناوری در صنایع مختلف کاربرد دارد. آیا نحوه‌ی عملکرد بلاک چین را می‌دانید و با ویژگی‌های آن آشنا هستید؟ می‌دانید که فناوری بلاک چین انواع مختلف دارد؟ ممکن است این سوال به ذهن بسیاری از شما عزیزان خطور کند که اصلا چرا بلاک چین؟ چرا ما به فناوری بلاک چین نیاز داریم؟ در ادامه با تراپی همراه باشید تا شما را با لزوم استفاده از بلاک چین آشنا نمائیم.

لزوم استفاده از بلاک چین چیست؟

انواع مختلف بلاک چین وجود دارد. معروف‌ترین و با ارزش‌ترین آن‌ها بلاک چینی است که در پروتکل نقل و انتقال بیت کوین مورد استفاده قرار می‌گیرد. برای ارزهای دیجیتالی مثل بیت کوین، بلاک چین مشکلات بسیاری را در زمینه توسعه‌ی این ارز دیجیتال حل کرده است. یکی از این مشکلات، مشکل "double spend" بوده است که با وجود این مشکل کاربران می‌توانستند بیت کوین‌ها را دوبار مصرف کنند. تکنولوژی بلاک چین این مشکل را حل کرد و به این ترتیب اجازه‌ی کپی برداری از بیت کوین‌ها وجود نخواهد داشت.

استفاده از بلاک چین

تفاوت بین ارز دیجیتال و بلاک چین چیست؟

بسیاری از افراد برای فهم تفاوت بین این دو اصطلاح در ابهام به سر می‌برند. بهترین راه برای درک مفهوم این دو، این است که دو برنامه کاربردی روی تلفن همراه‌تان را با یکدیگر مقایسه کنید، یعنی واتساپ و اوبر و همچنین پلتفرمی که این دو اپلیکیشن بر روی آن‌ها کار می‌کنند، یعنی اندروید  و iOS . بلاک چین یک پلتفرم است و ارز دیجیتال یک اپلیکیشن است که بر روی پلتفرم بلاک چین راه اندازی می‌شود. آنچه اندکی ابهام‌براگیز است، این مسئله است که پلتفرم (بلاک چین) و اپلیکیشن (ارز دیجیتال) هر دو همزمان راه اندازی می‌شود.

تفاوت بلاک چین و پایگاه داده یا تکنولوژی لجر توزیع شده (DLT) چیست؟

بلاک چین یک پایگاه داده است اما با پایگاه داده‌های کلاسیک اندکی متفاوت است، چرا که در بلاک چین اطلاعات در یک مکان متمرکز نیست، بلکه یک ردیف لجر توسط تمامی بلاک‌های زنجیره نگهداری می‌شود که می‌تواند تمام داده‌های ورودی به داخل بلاک‌ها را بررسی کند. به عبارت ساده‌تر، فرض کنید بلاک چین یک پایگاه داده است که مدیر ندارد و داده باید به تائید کل اعضا برسد، نه یک نفر. DLT یک مجموعه‌ای از داده‌های تکنولوژیکی است که بلاک چین هم جز آن است.

چه مشکلات دیگری با استفاده از بلاک چین حل خواهد شد؟

حل مشکل ارزهای دیجیتال تنها یکی از مشکلاتی بود که با استفاده از بلاک چین حل شد. کاربردهای دیگری نیز برای بلاک چین وجود دارد و مسائل دیگری هست که با استفاده از بلاک چین حل خواهد شد که در ادامه به بیان آن‌ها خواهیم پرداخت.

استفاده از بلاک چین

شرکت‌هایی مانند Walmart در حال تلاش برای ثبات و اشتراک مالکیت یا ویژگی‌های کنسرسیوم بلاک چین هستند تا امکان افزایش کنترل محصولات غذایی را افزایش داده و ایمنی مواد غذایی را در فروشگاه‌هایشان بهبود بخشند. این یکی از موارد استفاده از بلاکچین در فروشگاه‌های بزرگ می‌باشد.

از دیگر موارد استفاده از بلاک چین در بانک‌ها می‌باشد. بانک‌ها از بلاک چین خصوصی برای توکنایز یا دیجیتالی کردن دارایی‌های داخلی خود استفاده می‌کنند و به این ترتی امکان انتقال میلیون‌ها دلار به صورت درون بانکی برای آن‌ها فراهم می‌شود.

بیشتر بدانید : تصورات غلط راجع به بلاک چین

از موارد دیگر استفاده از بلاک چین ، برای شرکت‌هایی با خدمات بانکی ضعیف می‌باشد که می‌توانند سرمایه خود را با استفاده از این فناوری با امنیت کامل به صورت برون مرزی انتقال دهند.

دوستان گرامی در این مقاله سعی کردیم دلایل و موارد استفاده از بلاک چین را برای شما بیان کنیم. امید است در مطالب ارائه شده، به پاسخ پرسش خود دست یافته باشید. چنانچه شما دوست عزیز نیز اطلاعات مفیدی در مورد استفاده از بلاک چین در صنایع مختلف دارید، از طرق کامنت با دیگر دوستان به اشتراک بگذارید تا آن‌ها نیز از این اطلاعات ارزنده بهره‌مند گردند.

عزیزان، اگر بعد از مطالعه‌ی مطالب ذکر شده با سوال یا مشکلی مواجه شدید، حتما با ما تماس بگیرید و سوالات و مشکلات خود را با ما در میان بگذارید. همکاران ما در تیم تراپی آماده‌ی پاسخگوئی به کلیه سوالات شما عزیزان هستند.

از همراهی همیشگیتان بسیار ممنون و سپاسگزاریم. لطفا با ما در تماس باشید. منتظر شنیدن صدای گرمتان هستیم.

تاریخ انتشار 27 تیر 1398
نویسنده  پریسا رضایی
دسته بندی
مشاهده آرشیو مقالات مرتبط
تفاوت پی پال و وسترن یونیون
حذف حساب وب مانی
بهترین بروکرهای فارکس
خرید با پی پال
sendowl
مدرک CMA
Codeable
اپلیکیشن های ریموت دسکتاپ
Teespring
فضای خالی
فرم ارسال نظرات کاربر