به فکر گرفتن مدرک a-level یا BTEC هستید و نمی دانید کدام مدرک برای آینده شما بهتر است؟در صورتیکه مردد به انتخاب یکی از دوره های a-level یا BTEC هستید، بهتر است در ادامه با تراپی همراه باشید. در این مقاله ما روی مدارک تحصیلی سطح 3 BTEC که معادل a-level است، می پردازیم. بسیاری معتقدند که دوره  BTEC در دانشگاه قابل قبول نیست و در صورتیکه این دوره را طی کرده باشید قادر به ورود به دانشگاه نمی باشید، این دوره صرفا جهت ورود به عرصه کار و کارورزی است! اما آیا واقعا این تفکر صحیح است؟ برای اطلاع بیشتر از تمامی جزییات و تفاوت a-level و BTEC با ما همراه باشید.

 

تفاوت a-level و BTEC


دوره a-level یا BTEC


بطور گسترده، مدرک BTEC شما را برای یک حرفه خاص آماده می کند، در حالی که هدف a-level شانس ورود به دانشگاه های معتبرتر و بهتر است. با این حال، متناسب با موضوع و ماژول های خاصی که مدرسه یا کالج شما برای تدریس انتخاب می کند، BTEC  نیز می تواند منطبق با برنامه های آکادمیک باشد. BTEC حول محور تمرین و تجربه کاری می چرخد، در حالی که a-level بسیار کلاس محور است و دروس را طریق امتحانات نهایی مورد ارزیابی و بررسی قرار می دهد. 

آیا دریافت BTEC از a-level راحت تر است؟


 فکر نکنید که دوره BTEC آسان تر از a-level است. در BTEC بالاترین نمره یعنی D * برابر است با A * در a-level و پایین ترین نمره یعنی P معادل E است (در حد یک پاس در a-level). همچنین به دلیل روش های ارزیابی مداوم، باید در طول دوره، به صورت فعال و به طور پیوسته کار کنید. بنابراین BTEC مطمئناً روش راحتی برای کسب نمره در دوره های هم سطح خود نیست. البته ممکن است در موضوع یا دروس ارائه شده در BTEC شخصاً بهتر از a-level باشید. در این صورت، ممکن است به دلیل ارتباط خوبی که با موضوعات پیدا کرده اید، فکر کنید که BTEC بهتر است در صورتیکه چنین نیست.

برای اینکه متوجه سخت تر یا راحت تر بودن BTEC در مقایسه با a-level شوید، به این فکر کنید که چه سبک و روشی برای شما از نظر شیوه تدریس و ارزیابی بهتر است و چه چیزی باعث ایجاد انگیزه بیشتر در شما می شود. این عوامل به احتمال زیاد تأثیر قابل توجهی در نمراتی که کسب می کنید، دارند.

از نظر تدریس و ارزیابی

  • آیا شما از یادگیری موضوعات جدید به عنوان مفاهیم انتزاعی بیشتر خوشحال می شوید یا در صورت داشتن تمرینات و کسب تجربیات عملی، احساس بهتری دارید؟ a-level انتزاعی تر و BTEC ها عملی تر است.

  • بهترین نوع ارزیابی برای شما کدام است؟ اگر نمره بیشتری از تمرینات و کارهای عملی کسب می کنید، BTEC ممکن است برای شما مناسب تر باشد. اما اگر نمره بالاتری در امتحانات می گیرید، a-level بهترین گزینه است.

  • چه سبک کاری به نظرتان راحت تر است؟ کار نسبتاً سخت و پیوسته در طی یک دوره دو ساله (همانند دوره BTEC) یا داشتن فراز و فرودهایی متناسب با زمان امتحان (مانند دوره a-level )؟

 

از نظر انگیزه

  • چه چیزی به شما انگیزه می دهد تا سخت تر تلاش و کار کنید؟ عشق به یادگیری مفاهیم انتزاعی (همانند دوره a-level) یا عشق به یادگیری مهارت ها و دانش هایی که مستقیماً به زندگی کاری مرتبط هستند (همانند دوره BTEC)؟

  • در چه مورد موضوعاتی احساس شور و اشتیاق دارید؟ BTEC ممکن است در صورتیکه که علاقه به کار کردن روی یک موضوع و a-level در صورتیکه علاقه به یادگیری 3 موضوع داشته باشید، مناسب باشند. 

 

BTEC برای چه هدفی کاربرد دارد؟


بعد از گذراندن 3 دوره BTEC، می توانید بلافاصله به دنبال کار باشید (چه به عنوان کارآموز و چه به عنوان حرفه ای جهت ورود به کار باشید) یا حتی قبل از شروع به کار کردن به دانشگاه بروید. دوره BTEC از a-level عملی تر است و از این رو تجربه کاری زیادی را شامل می شود. این امر به دانشجو کمک می کند مهارت ها و دانش هایی را که کارفرمایان در حوزه شغلی مربوطه به دنبال آن هستند را فرا گیرند.

a-level برای چه هدفی کاربرد دارد؟


a-level اغلب به دانشگاه منتهی می شود. اگر درمورد موضوعاتی که در این دوره انتخاب می کنید استراتژیک باشید، می توانید طیف نسبتاً گسترده ای از رشته های دانشگاهی را انتخاب کنید. این دوره همچنینی می تواند به سطح کار آموزی نیز منتهی شود.

تفاوت a-level و BTEC

تفاوت a-level و BTEC


تفاوت a-level و BTEC در این است که BTEC در یک زمینه خاص شغلی متمرکز است، در حالی که a-level منجر به موقعیت های بیشتری در جهات مختلف می شود. برای ورود به دانشگاه، a-level بهترین گزینه به منظور تحصیل در طیف گسترده ای از موضوعات مختلف است. اگر مدرک دیپلم BTEC سطح 3 را کسب کرده باشید، برای مطالعه در موضوعات دیگر زمان زیادی نخواهید داشت، بنابراین مطمئن باشید که موضوعی که شما انتخاب می کنید، قطعاً زمینه ای است که می خواهید در آن کار کنید. اگر آماده گرفتن و انتخاب دوره BTEC هستید، بهتر است به صورت جزیی تحقیق کنید که آیا مشاغل مرتبط زیادی در محل زندگی شما وجود دارد؟ 
برای ورود به دانشگاه با مدرک BTEC؛ از نظر تئوریک بسیاری از دانشگاه ها از پذیرش مدارک سطح 3 در BTEC برای ورود به دوره های کارشناسی خوشحال می شوند. با این حال، برای دوره هایی که تمرکز زیادی روی امتحانات دارند، BTEC ممکن است آمادگی کاملی نباشد.

تاریخ انتشار 08 آبان 1398
نویسنده  پریسا رضایی
دسته بندی
مشاهده آرشیو مقالات مرتبط
تفاوت پی پال و وسترن یونیون
حذف حساب وب مانی
بهترین بروکرهای فارکس
خرید با پی پال
sendowl
مدرک CMA
Codeable
اپلیکیشن های ریموت دسکتاپ
Teespring
فضای خالی
فرم ارسال نظرات کاربر