دانشگاه‌ها براي پذيرش تنها نمرات را مد نظر قرار نمي‌دهند، در واقع آنها به صورت كلي ارزيابي مي‌كنند كه آیا شما كانديداي مناسبي براي تحصيل در برنامه‌هاي دكتري يا حتي ارشد آنها هستيد؟! از این رو تفکر دیگران در مورد نحوه‌ی کار، شخصیت، تجربه و هوش شما بسیار اهمیت دارد. به همين دليل اغلب اوقات توصيه نامه‌هاي تحصيلي اهميت زيادي براي اپلاي كردن و پذيرش تحصيلات تكميلي شما دارد. در حالی که برخی دانشگاه‌ها الگوهای لازم برای نوشتن توصیه نامه‌هاي تحصيلي را ارائه می‌دهند، این الگوها توضيحي در مورد چگونگي پذيرش در کمیسیون و ارزیابی آنها نيست. از اين رو در ادامه با تراپي همراه باشيد تا اطلاعات بيشتر در مورد توصيه نامه تحصيلي كسب نماييد.

توصیه نامه تحصيلي چيست؟

توصیه نامه تحصيلي، توسط استاد یا شخص معتبر با درجه‌ي بالاي علمي در دانشگاه نوشته مي‌شود و با پست يا به صورت الكترونيكي براي دانشگاه مقصد ارسال مي‌شود. این سند باید 300 تا400 کلمه باشد و شخصیت، دستاوردها و توانایی‌های شما را از منظر عینی ارائه کند.

از چه کسی باید درخواست توصیه نامه تحصيلي  كنيد؟

اينكه چه كسي توصيه نامه را بنويسد بستگي به برنامه درخواستي شما دارد. برخي اوقات دانشگاه‌ها نامه‌هاي توصيه‌اي را فقط از اساتيد يا كارفرمايان و اساتيد درخواست مي‌كنند.

 اگر شما باید یک توصیه نامه از معلم خود ارائه دهید، این سند باید بر مهارت‌ها و دستاوردهای دانشگاهی شما متمرکز باشد. اگر مجبور هستيد نامه مرجع از یک کارفرما ارسال کنید، دانشگاه‌ها انتظار دارند که این نامه مهارت‌هایی را که مرتبط با دوره‌ي کارشناسی ارشد يا دكتري شما مي‌شود را منعکس کنيد.

بنابراين شخصي كه از او درخواست توصيه نامه مي‌كنيد، بسيار مهم است. در حالت ایده آل، شما باید حداقل 6 ماه قبل از درخواست توصيه نامه اط شخصي، آن را بشناسيد. تحت هیچ شرایطی، توصیه نامه تحصيلي خود را به صورت ارائه شده در ادامه دريافت نكنيد:

کسی که شما را به اندازه کافی نمی‌شناسد که بتواند تجربه تحصیلی و کاری شما را تاييد كند

كسي كه ممكن است توصيه نامه مطلوبي براي شما ننويسد

استادي كه براي نوشتن توصيه نامه از او درخواست مي‌كنيد، باید شخصی باشد که شما با او بيش از يك دوره همکاری نزدیکی داشته داشته‌ايد. اگر واقعا می‌خواهید کمیته پذیرش را تحت تأثیر قرار دهید، باید استادی را انتخاب کنید که در همان تخصصي كه اپلاي كرده‌ايد، مدرك داشته باشد.

توصيه نامه

توصیه نامه تحصیلی چه تاثیری در اخذ پذیرش دارد؟

دانشگاه‌ها تنها به نمرات شما اهميت نمي‌دهند بلكه براي كميسيون پذيرش، ارزيابي رفتار و نحوه كاركرد شما نيز براي دريافت پذيرش كارشناسي ارشد و دكتري مهم است. توصيه نامه‌ها وضعيت شما را از ديد يك متخصص و استادي كه از نزديك با شما همكاري كرده، نشان مي‌دهد.

ساختار توصيه نامه شخصي چیست؟

توصيه نامه تحصيلي يك نامه رسمي است و بايد ساختار آن به صورت ارائه شده در ادامه باشد:

مقدمه: استاد، کارفرما و ... روابط همكاري با شما و برداشت کلی از رفتار و كاركرد شما را در اين قسمت به صورت خلاصه توضيح مي‌دهد.

محتوا: شخص نويسنده توصيه نامه استدلال می‌کند که چرا شما را به عنوان بهترین نامزد جهت دريافت برنامه‌ تحصيلي ارشد يا دكتري مي‌داند. اين استدلال معمولا با ذکر پیشینه تحصیلی، فعالیت‌ها و ویژگی‌های شخصیتی شما رائه مي‌شود.

پايان نامه: شخص نويسنده توصيه نامه باید یک بیانیه پاياني قوی را برای درخواست شما ضمیمه کند و به دنبال آن یک عبارت پاياني استاندارد، نام، اطلاعات تماس و امضا كند.

توصيه نامه

اسرار چشمگير و گيراي يك توصيه نامه چيست؟

از شخص نويسنده توصيه نامه بخواهید که دستاوردهای متنوعی را ذکر کند

اگر باید 2 یا چند نامه توصیه نامه ارائه دهید، هوشمندانه است که افراد در مورد دو جنبه مختلف از شخصیت، دستاوردها و پتانسیل دانشگاهی شما اطلاعات بنويسند. به عنوان مثال، یک شخص می‌تواند بر توانایی‌های تحقیقي شما متمرکز شود، در حالی که دیگری به عملکرد و كاركرد شما در کلاس توجه کند.

به توصيه كنندگان خود با دادن اطلاعات مربوطه كمك كنيد

حتی اگر فرد شما را بشناسد، احتمال دارد که هیچ سابقه‌ای از تمام نمرات و دستاوردها و آزمون‌های دانشگاهی شما نداشته باشد. به همین دلیل باید با دادن اطلاعاتی به آنها اين كار را آسان‌تر کنید، اطلاعات مورد نياز عبارتند از:

CV

ليستي از دستاوردهاي آكادميك و معدل سطوح مختلف

لیستی از فعالیتهای فوق برنامه / داوطلبانه

تاریخی که باید نامه را ارسال کنند

نتيجه گيري

براي ارائه يك توصيه نامه مناسب بايد از فرد معتبر با درجه‌ي علمي بالا مانند استاد يا سرپرست كاري خود كمك بگيريد. جهت پذيرش در كميسيون بهتر است فرد نويسنده در توصيه نامه تحصيلي، تمام سوابق و دستاوردهاي تحصيلي و آكادميك شما را بنويسد.

 

تاریخ انتشار 10 شهریور 1398
نویسنده  پریسا رضایی
دسته بندی
مشاهده آرشیو مقالات مرتبط
تفاوت پی پال و وسترن یونیون
حذف حساب وب مانی
بهترین بروکرهای فارکس
خرید با پی پال
sendowl
مدرک CMA
Codeable
اپلیکیشن های ریموت دسکتاپ
Teespring
فضای خالی
فرم ارسال نظرات کاربر