همراهان عزیز شاید تا کنون شما از سرویس های اکسچنجینگ آنلاین متفاوتی استفاده کرده باشد و به تازگی مفاهیم غیر گسترده و گسترده را در مورد سرویس اکسچنجیگ را شنیده باشید. شما با استفاده از این سرویس ها می توانید ارزهای دیجیتال مختلف را به یکدیگر تبدیل کنید و یا از برخی از آن ها به عنوان کیف پول خود استفاده نمایید. در این مقاله می خواهم تفاوت کسچنج متمرکز و اکسچنج غیر متمرکز را برای شما بیان کنم تا بتوانید درک درستی از آن ها داشته باشید.

اکسچنج غیر متمرکز و اکسچنج متمرکز یعنی چی؟

همان طور که می دانید بلاک چین و ارزهای دیجیتال به عنوان طرح های اصطلاحا غیر گسترده به مردم ارائه شده اند. به این معنا که قدرت مرکزی برای آن ها وجود ندارد و در واقع هر کسی که از این طرح استفاده می کند خودش، نقش قدرت مرکزی را دارد. (در واقع در این طرح تمرکز قدرت وجود ندارد.) بنابراین این طرح غیرگستردگی (decentralize)، توسط افراد زیادی مورد استقبال قرار گرفت به طوری که هم چنان هم در حال توسعه است. در این طرح معمالت به صورت رمز نگاری قابل انجام است. در نتیجه به جای استفاده از یک نهاد متمرکز، از صدها گره مستقل استفاده خواهید کرد. جوری که سازمان Herdius کار می کند.

طرح متمرکز (centralized) دقیقا در مقابل چیزی است که در قسمت بالا بیان شد. در واقع در این طرح دقیقا یک قدرت مرکزی وجود دارد که به عنوان نماینده فعالیت دارد. به عنوان مثال سرویس های اکسچنج Coinbase ، Kraken ، Binance و ... به این صورت عمل می کنند. در واقع این کمپانی ها از سودهایی که بدست می آورند برای خود استفاده می کنند. در این طرح معاملات به صورت مستتقیم توسط یک نمایندگی انجام می شوند.

اکسچنج

بررسی امینیت در انواع شبکه های اکسچنج:

بررسی این مووضع را با ارائه یک مثال آغاز می کنم. در ژانویه سال 2018 (خیلی قدیمی هم نه همین امسال!)، کمپانی Kraken که یک شرکت بزرگ متمرکز است، اعلام کرد که برای تعمیرات سیستم خود نیاز به 2 الی 3 ساعت زمان دارد اما این اتفاق 40 ساعت به طول انجامید. علت این اتفاق چه بود؟ جواب این است که نگهداری و تعمیرات معمولا مسئله ای نیست که نیاز به زمان زیادی داشته باشد اما این زمان وقتی طولانی می شود که قرار باشد تمام سیستم های معاملاتی به روز شوند! در واقع تمام معاملاتی که توسط افراد تحت پوشش این کمپانی انجام شده بود، باید به روز می شد. مسئله بعدی این است که در این حالت رمز شما دست این کمپانی است و شما در واقع کنترلی روی آن ندارید. و اگر به هر دلیلی اتفاقی برای این سیستم ها بیفتد، تمام ذخیره مالی شما از بین خواهد رفت. خب حتما می دانید که تمامی ارزهای دیجیتال در طول روز نوسان های بسیاری را تجربه می کنند. در صورتی که در این مورد اطلاعات زیادی ندارید می توانید از مقاله ... استفاده کنید. بنابراین اگر شما به میزان 40 ساعت به ارز خود دسترسی نداشته باشید یعنی ممکن است متوجه ضرر زیادی شوید.

از طرف دیگر رمز های شخصی را نمی توان چندان مورد اعتماد قرار داد. چرا که اگر خودتان نیز دقت کافی در مخفی نگه داشتن رمز را نداشته بشاید ممکن است کل ارز خود را از دست بدهید.

در مقابل، شرکت های غیرگسترده (غیر متمرکز) برای انجام معاملات خود از سرویس های هوشمند و رمز نگاری شده استفاده می کنند. بنابراین در این حالت شما زمانی که می خواهید از این سرویس ها استفاده کنید به یک شخص اعتماد نمی کنید. اعتماد شما به هوشمندانه بودن معاملات است. سطح امنیتی که در این حالت شما برای برای نگهداری ارز دیجیتال خود تامین می کنید، بالاتر از حالت اکسچنج متمرکز (گسترده) است.

اکسچنج

مقایسه اکسچنج متمرکز و غیر متمرکز از نظر کاربری :

زمانی که شما از اکسچنج متمرکز استفاده می کنید تنها با زدن یک کلید، تمام کار خود را انجام داده اید در حالی که بقیه روند انجام معامله دور از چشم شما و در واقع در پشت صحنه انجام می شوند. در حالی که در اکسچنج غیر متمرکز باید مراحل زیادی را طی کنید. با توجه به بررسی هایی که انجام شده است، اکسچنج غیر متمرکز برای کاربر ارای پیچیدگی زیادی است و اگر بخواهد جایگزین اکسچنج متمرکز شود باید سه مورد زیر را در خود بهبود ببخشد :

  1. ارزان تر بودن
  2. کاهش پیچیدگی روند انجام معاملات
  3. ارائه گزینه هیا تجاری بیشتر

البته باید به این نکته اشاره کنم که Herdius به عنوان یک اکسچنج غیر متمرکز توانسته است که سه مورد بیان شده را تا حد بسیاری حل کند.

در نهایت بهتر است این را هم بگویم که اکسچنج متمرکز برای انجام معاملات خود نیاز به زمان کمتری دارد و در نتیجه  با سرعت بیشتری معاملات شما را انجام خواهد داد. همچنین با توجه به این که اکسچنج غیر متمرکز به تازگی در حال گسترش است، نقدینگی زیادی ندارد. و در واقع به همین علت کاربران زیادی نمی توانند از آن استفاده نمایند. اما هیچ کس از آینده خبر ندارد! ممکن است این سرویس از همتای خود به سرعت پیشی بگیرد.

همراهان عزیز امیدورام در این مقاله اطلاعات کافی در مورد اکسچنج متمرکز و اکسچنج غیر متمرکز بدست آورده باشید.

تاریخ انتشار 17 اسفند 1396
نویسنده  پریسا رضایی
دسته بندی
مشاهده آرشیو مقالات مرتبط
تفاوت پی پال و وسترن یونیون
حذف حساب وب مانی
بهترین بروکرهای فارکس
خرید با پی پال
sendowl
مدرک CMA
Codeable
اپلیکیشن های ریموت دسکتاپ
Teespring
فضای خالی
فرم ارسال نظرات کاربر