وجود تورم مزمن در کشور و کاهش قدرت خرید واحد پول ملی در یک دوره زمانی بلند مدت باعث شده است تا علاوه بر کاهش کارآیی پول ملی در انجام و تسویه معاملات روزانه، مشکلاتی همچون استفاده از ارقام بزرگ در مبادلات روزمره، افت ارزش ظاهری پول ملی در مقایسه با سایر واحدهای پولی بین‌‌المللی و بزرگ شدن ارقام موارد متغیر کلان اقتصادی مانند تولید ناخالص داخلی، نقدینگی و بودجه، بروز نماید. این مسئله همچنین موجب شده است تا سرانه اسکناس در کشور افزایش  یابد و سکه مسکوکات نیز به مرور زمان از جریان نظام‌های پرداخت نقدی خارج شوند. در ادامه با تراپی همراه شوید تا جزئیات بیشتری را در مورد تغییر واحد پول ایران برای شما بیان کنیم.

بیشتر بخوانید : تغییر واحد رسمی پول ایران

جزئیات لایحه تغییر واحد پول ایران از ریال به تومان و حذف چهار صفر

به سبب وجد چنین مشکلاتی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران یک طرح اصلاحی برای نظام پولی کشور مطرح کرد و معتقد است که با اجرای طرح اصلاح نظام پولی در قالب حذف چهار صفر از پول ملی، علاوه بر بهبود ایفای نقش این ابزار در نظام‌های پرداخت کشور، مشکلات مذکور نیز تخفیف می‌یابد.

تغییر واحد پول ایران

بر این اساس لایحه این طرح اصلاحی به هیئت دولت ارائه شد و هیئت دولت در جلسه خود به ریاست آقای حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران، لایحه پیشنهادی بانک مرکزی مبنی بر تغییر واحد پول ملی از ریال به تومان و حذف چهار صفر را به تصویب رساند. به گزارش روابط عمومی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، رئیس‌جمهور لایحه اصلاح قانون پولی و بانکی کشور را که در جلسه ۱۳ مرداد ۱۳۹۸ هیات وزیران به پیشنهاد بانک مرکزی به تصویب رسید، برای طی تشریفات قانونی به مجلس ارسال کرد.

همچنین بخوانید :

چگونگی ارسال پول برای خانواده و دوستان خود به ایران

رسیدن به پول با اینترنت | چگونه پولدار شویم؟

فرصت های کسب درآمد

براساس لایحه اصلاح قانون پولی و بانکی که از جانب رئیس‌جمهور جناب آقای روحانی به مجلس ارسال شده است، تغییر واحد پول ایران  به این صورت اتفاق می‌افتد که : واحد پول ایران از ریال به تومان تغییر می‌یابد و هر تومان برابر ۱۰۰۰۰ ریال جاری و معادل یکصد پارسه می باشد. در حقیقت "پارسه" واحد پول خرد می‌شود و هر تومان معادل 100 پارسه می‌باشد.

دوره گردش موازی و اعتبار همزمان «تومان» و «ریال» در این قانون «دوره ‌گذار» نامیده می‌‌شود. این دوره حداکثر دو سال خواهد بود. بر این اساس و پس از پایان دوره‌ گذار، تعهداتی که پیش از این براساس واحد پول ریال ایجاد شده است، تنها با واحد پول تومان قابل ایفا خواهد بود.

همچنین بانک مرکزی موظف است ظرف دو سال از تاریخ لازم برای اجرایی شدن قانون تغییر واحد پول ایران ، ترتیبات اجرایی لازم را جهت آغاز دوره گذار فراهم کند.

تغییر واحد پول ایران

همچنین آیین نامه اجرایی قانون تغییر واحد پول ایران ظرف مدت سه ماه از تاریخ لازم الاجرا شدن آن، توسط بانک مرکزی تهیه و به تصویب هیات وزیران می‌رسد.

بر همین اساس پس از تغییر واحد پول ایران ، برابری پول ‌های خارجی نسبت به تومان و نرخ خرید و فروش ارز توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در چارچوب نظام ارزی حاکم و با رعایت ذخایر ارزی و در صورت لزوم، تعهدات کشور در مقابل صندوق بین­‌المللی پول، محاسبه و تعیین می‌شود.

هدف از تغییر واحد پول ایران از ریال به تومان و حذف چهار صفر

این تصمیم برای تغییر واحد پول ایران ، با هدف حفظ کارایی پول ملی، آسان‌سازی و بازیابی نقش ابزار‌های پرداخت نقد در تبادلات پولی داخلی و هماهنگی با آنچه در فرهنگ و عرف جامعه درباره واحد پول ملی رواج یافته است، اتخاذ شد.

کاهش هزینه چاپ و نشر اسکناس و تولید سکه و رفع مشکلاتی از قبیل استفاده از ارقام بزرگ در مبادلات ساده روزمره، معضلات شمارش و حمل حجم بالای اسکناس و سکه و خارج شدن مسکوکات از چرخه مبادلات اقتصادی کشور، از دیگر اهداف لایحه تغییر واحد پول ایران یاد شده است.

دوستان و همراهان همیشگی تراپی از اینکه در این مقاله نیز با ما همراه و همگام بودید از شما صمیمانه ممنون و سپاسگزاریم. چنانچه پس از مطالعه‌ی مقالات ما با سوال یا مشکلی مواجه شدید حتما با ما تماس بگیرید و سوالات و مشکلات خود را با ما مطرح نمائید. همکاران ما در تیم تراپی با کمال میل آماده‌ی پاسخگوئی به سوالات شما عزیزان هستند.

لطفا با ما در تماس باشید، منتظر شنیدن صدای گرمتان هستیم.

تاریخ انتشار 12 شهریور 1398
نویسنده  پریسا رضایی
دسته بندی
مشاهده آرشیو مقالات مرتبط
تفاوت پی پال و وسترن یونیون
حذف حساب وب مانی
بهترین بروکرهای فارکس
خرید با پی پال
sendowl
مدرک CMA
Codeable
اپلیکیشن های ریموت دسکتاپ
Teespring
فضای خالی
فرم ارسال نظرات کاربر