با وجود طرفداران بسیاری که ارز دیجیتال در کشور ایران دارد، تا مدتی قبل هنوز این ارزهای رمزنگاری شده مورد تائید دولت ایران قرار نگرفته بود تا اینکه سه روز پیش خبری منتشر شده مبنی بر اینکه قوانین استخراج ارز دیجیتال توسط دولت ایران برای ماینرها صادر شد. در ادامه با تراپی همراه باشید تا شما را با قوانین استخراج ارز دیجیتال در ایران آشنا نمائیم.

با قوانین استخراج ارز دیجیتال در ایران آشنا شوید

پس از سال‌ها تلاش ژرف اندیشانه برای قانون گذاری استخراج یا ماینینگ ارز دیجیتال، دولت مردان ایران سرانجام ارز دیجیتال را به عنوان یک فعالیت صنعتی شناختند. این قوانین و نظم بخشی، گویای این است که بسنجند و ببینند ماینرها تا چه میزان اجازه دارند از الکتریسیته استفاده کنند. به منظور آشنایی با جزئیات این خبر ما را تا پایان این مقاله دنبال کنید.

قانون گذاری استخراج ارز دیجیتال در ایران

دولت می‌گوید استخراج رمز ارزها را به عنوان یک تعهد صنعتی به رسمیت می‌شناسد و در آخر هفته یک بخشنامه به ارگان‌های دولتی مربوطه ارسال کرده تا شروع به قانون گذاری این صنعت نوظهور کنند.

قوانین استخراج ارز دیجیتال در ایران

طبق گزارشات , Financial Tribune قوانین در ابتدا شامل جزئیات مربوط به مراحل اعطای مجوز به ماینرها ، قیمت برق ، مالیات و بازگشت درآمد می‌باشد.

قوانین استخراج ارز دیجیتال در ایران

سخنگوی وزارت نیرو ، مصطفی رجبی توسط ایسنا نقل شده است که : از جمله قوانین استخراج ارز دیجیتال در ایران این است که كارگران معدن كریپتو باید ابتدا مجوزهای ویژه را از وزارت صنعت ، معدن و تجارت (MIMT) دریافت كنند.

از دیگر قوانین استخراج ارز دیجیتال در ایران مربوط می شود به محاسبه‌ی قیمت برق. بر اساس اسناد موجود، سخنگوی وزارت نیرو در مورد قیمت برق برای تجارت استخراج ارز دیجیتال، گفت : "صورتحساب‌ها براساس نرخ میانگین صادرات برق به ریال با توجه به نرخ برابری فارکس در بازار ثانویه ، معروف به Nima  (مخفف فارسی برای سیستم معاملات یکپارچه فارکس)" ارسال می‌شود. یک دلار در سیستم معاملات یکپارچه یا نیما، به ارزش اندکی کمتر از 120000 ریال فروخته می‌شود.  

ماینرهای آینده نگر برای استفاده از برق دو گزینه دارند. آن‌ها یا می‌توانند مستقیماً از شبکه برق ملی استفاده کنند یا از شبکه‌های کوچک استفاده کنند.

از دیگر قوانین استخراج ارز دیجیتال در ایران این است که، کسانی که می خواهند نیروگاه‌های خود را تأسیس کنند ، ابتدا باید در مورد مکان تصمیم بگیرند و در شبکه گاز ملی اشتراک بگیرند. برای آن‌ها نرخ گاز برابر است با 70٪ قیمت صادرات گاز طبیعی.

رجبی در مورد کسانی که مایل به استفاده از شبکه برق ملی هستند ، گفت : که صورتحساب آن‌ها براساس میزان مصرف آن‌ها محاسبه می‌شود . این مطلب در Financial Tribune  تنها روزنامه اقتصادی انگلیسی ایران نوشته شده است.

به عنوان مثال ، اگر مصرف آن‌ها کمتر از 7 مگاوات باشد ، آن‌ها به شرکت‌های توزیع برق ارجاع داده می‌شوند. افرادی که بیش از 7 مگاوات مصرف می‌کنند باید به شرکت‌های برق منطقه‌ای ارجاع داده شوند.

او به ماینرها تاکید کرد که چنانچه مجوز نداشته باشید با پیگرد قانونی مواجه می‌شوید.

قوانین استخراج ارز دیجیتال در ایران

و بنا بر قوانین حوزه‌ی قضایی وزارت نیرو، نیروی برق ماینرهای غیر مجاز قطع خواهد شد.

رجبی گفت : افرادی که مایلند از برق خانگی برای استخراج ارز دیجیتال استفاده کنند، باید برای دریافت مجوزهای ویژه اقدام کنند، که این نیز جز قوانین استخراج ارز دیجیتال در ایران برای استفاده از برق خانگی جهت ماینینگ می‌باشد.

وی تصریح کرد : این به آسانی برای ما قابل تشخیص است که بدانیم آیا میزان برق مصرفی بیش از حد خانوارها، مربوط به فعالیت‌های استخراج ارز دیجیتال است یا نه؟ از آنجا که میانگین برق مصرفی 80 درصد مشترکین در مناطق گرمسیری، کمتر از 300 کیلو وات در فصل تابستان می‌باشد و بنابراین مصرف بیش از این مقدار، به راحتی قابل تشخیص است.

وی در رابطه با استفاده از تجهیزات ماینینگ ، بین دستگاه‌های نسل اول و نسل دوم تمایز قایل شد و گفت : میزان مصرف برق در دستگاه‌های نسل اول نسبت به دستگاه‌های نسل دوم حدود دو برابر بیشتر است.

در این مقاله سعی کردیم شما را با قوانین استخراج ارز دیجیتال در ایران آشنا کنیم. حال چنانچه قصد دارید در حوزه‌ی ارز دیجیتال به فعالیت بپردازید، خوب است ابتدا قوانین وضع شده را به ذقت مطالعه کنید و محاسبات لازم را در مورد نرخ برق مصرفی انجام دهید و سپس برای استخراج ارز دیجیتال اقدام نمائید.

از اینکه همواره با ما همراه و همگام هستید از شما بسیار ممنون و سپاسگزاریم. لطفا با ما در تماس باشید و سوالات و مشکلات خود را با ما در میان بگذارید.

تاریخ انتشار 22 امرداد 1398
نویسنده  پریسا رضایی
دسته بندی
مشاهده آرشیو مقالات مرتبط
تفاوت پی پال و وسترن یونیون
حذف حساب وب مانی
بهترین بروکرهای فارکس
خرید با پی پال
sendowl
مدرک CMA
Codeable
اپلیکیشن های ریموت دسکتاپ
Teespring
فضای خالی
فرم ارسال نظرات کاربر