با چالش های اینترنت اشیا تا چه حد آشنا هستید؟ کاربرد IoT در حوزه‌ی پزشکی و ... را می‌دانید؟ آیا می‌دانید که از اینترنت اشیا در خیابان و چراغ‌های راهنمایی و وسایل نقلیه هم استفاده خواهد شد. هر چه وسایل نقلیه و اتومبیل‌ها هوشمندتر می‌شوند، مهندسان و متخصصین در حوزه‌ی حمل و نقل نیز به هوشمندسازی خیابان‌ها و جاده‌ها نیز می‌اندیشند. انجام این کار می‌تواند به اتومبیل‌های هوشمند و کامیون‌ها اجازه دهد تا با سایر وسایل نقلیه ، مراکز مدیریت ترافیک و شرکت‌های خصوصی در مورد مشکلات ترافیکی ، تصادفات و شرایط آب و هوایی اطلاعات را با سایر وسایل نقلیه ، مراکز مدیریت ترافیک و شرکت های خصوصی تبادل کنند. این کار با استفاده از یک سیستم اینترنت اشیاء قابل انجام است که در آن  جاده هاو چراغ‌های راهنمایی و وسایل نقلیه به یکسری سنسور مجهز می‌شود. برای آشنایی هر چه بیشتر با عملکرد اینترنت اشیا در جاده و خیابان تا پایان این مقاله با تراپی همراه شوید.

عملکرد اینترنت اشیا در جاده و خیابان ، چراغ راهنمایی و وسایل نقلیه

اگر سیستم‌های حمل و نقل هوشمند موجود به فناوری اینترنت اشیا نیز مجهز شود به عنوان مثال، می‌توانند اطلاعاتی که توسط دوربین‌های نظارت بر ترافیک جمع آوری شده است ، برای تنظیم سیگنال‌های راهنمایی و رانندگی در زمان واقعی مورد استفاده قرار گیرد. همچنین پارکینگ‌های مجهز به سنسور می‌توانند از طریق تلفن همراه هوشمند به رانندگان نقاط خالی درون پارکینگ را اطلاع دهند.

اینترنت اشیا در جاده و خیابان

گزارشات به دست آمده مبنی بر این مسئله است که، در حال حاضر هیچ سیستم حمل و نقل هوشمندی به طور کامل به اینترنت اشیا مجهز نشده است. همچنین در مقاله‌ای که در مجله‌ی IEEE Internet of Things به چاپ رسیده است، مزایای جاده‌های مجهز به IoT ، به علاوه نگرانی‌های مربوط به امنیت و حریم خصوصی و استانداردهای فنی، که می‌تواند وجود داشته باشد، مطرح شده است.

لاپلانت می‌گوید: "یک سیستم نظارت بر ترافیک با قابلیت IoT از ترکیبی از سیستم‌های خودرو به خودرو ، خودرو به زیرساخت ها و سیستم های ارتباطی زیرساخت به زیرساخت و نیز تجزیه و تحلیل‌ها برای مدیریت شرایط ترافیکی استفاده می‌کند." همچنین آن‌ها می‌توانند با سیستم‌های دیگر مانند هواپیماهای بدون سرنشین و سرویس‌های ترافیک مانند Waze همکاری کنند. "

بهبود وضعیت خیابان ها و جاده ها با استفاده از اینترنت اشیا

لاپلانت می‌گوید ، شهرداری‌ها می‌توانند در حال حاضر با بکارگیری حسگرهای خارج از قفسه ، جاده‌های هوشمند خود را هوشمند‌تر کنند. انواع حسگر IoT بی‌سیم یا سیمی می‌توانند داده‌های مربوط به وضعیت یک جاده ، آب و هوا و الگوهای حرکت حیوانات در جاده را جمع آوری کنند.

همچنین این سنسورها را می‌توان بر روی چراغ‌های راهنمایی موجود در خیابان‌ها  نصب کرد تا جریان ترافیک بهبود یابد. به علاوه برخی از سیگنال‌های چراغ راهنمایی و رانندگی می‌توانند با یکدیگر ارتباط برقرار کنند تا توالی مداومی از چراغ‌های سبز ایجاد شود و جریان کند ترافیک را سرعت بخشد.

امنیت و حریم خصوصی

لاپلانت می‌گوید ، امنیت و حفظ اطلاعات مربوط به حریم خصوصی، موضوع نگران کننده‌ای برای تمام برنامه‌های اینترنت اشیا (IoT) است ، که متخصصان باید دقت بیشتری در این مورد داشته باشند. همچنین دارایی‌های فیزیکی سیستم باید در برابر آسیب‌های احتمالی، خرابی و سرقت محافظت شود و اطلاعات منتقل شده از طریق شبکه‌های بی سیم باید در برابر استراق سمع و هک ایمن باشد.

اینترنت اشیا در جاده و خیابان

علاوه بر این ، سازمان‌های اجرای قانون و شرکت‌های بیمه می‌توانند از اطلاعات جمع آوری شده برای مقاصد دیگری غیر از هدف اصلی آن، مانند نظارت بر عادت‌های رانندگی اشخاص یا ردیابی محل اتومبیل‌ها استفاده کنند.

به طور کلی اگرچه مجهز کردن جاده‌ها و بزرگراه‌ها و چراغ‌های راهنمایی و رانندگی به اینترنت اشیا با چالش‌های زیادی روبرو است و مسائل امنیتی آن ممکن است اندکی دلهره آور باشد، باید مهندسان و افراد متخصص در این زمینه به دنبال راه حل‌هایی باشند که بتوانند از مزایای استفاده از اینترنت اشیا در جاده و خیابان بهره‌مند شوند.

همانطور که می‌دانید اینترنت اشیا در آینده‌ای نه چندان دور تمام جوانب زندگی بشر را در بر خواهد گرفت و تقریبا تمامی وسایل شما به اینترنت یا به عبارتی به سنسور مجهز خواهد شد. در حال حاضر از کاربرد اینترنت اشیا در حوزه‌های مختلفی از جمله پزشکی صحبت به میان است و در این مقاله ما در مورد کاربرد اینترنت اشیا در جاده و خیابان برای شما گفتیم. امید است آنچه گفته شد مورد توجه و ورضایت شما عزیزان قرار گرفته باشد.

چنانچه بعد از مطالعه‌ی مقالات ما با سوال یا مشکلی مواجه شدید، با ما تماس بگیرید و سوالات و مشکلات خود را با ما مطرح نمائید.

از توجه و همراهیتان تا پایان این مقاله بسیار ممنون و سپاسگزاریم.

تاریخ انتشار 08 شهریور 1398
نویسنده  پریسا رضایی
دسته بندی
مشاهده آرشیو مقالات مرتبط
تفاوت پی پال و وسترن یونیون
حذف حساب وب مانی
بهترین بروکرهای فارکس
خرید با پی پال
sendowl
مدرک CMA
Codeable
اپلیکیشن های ریموت دسکتاپ
Teespring
فضای خالی
فرم ارسال نظرات کاربر