اکثر دولتها در سراسر جهان مواضع خود را در مورد ارزهای دیجیتال و تأثیر آنها بر اقتصاد اتخاذ کرده اند. برخی از آنها برای مبادله و استخراج مقرراتی را وضع می کنند، برخی مالیات تعریف می کنند و برخی دیگر حتی استفاده از ارزهای دیجیتال را به طور کلی ممنوع می کنند. براساس گزارشی در تاریخ 4 دسامبر که توسط نشریات تجاری Kursiv منتشر شده است، دولت قزاقستان استخراج ارزهای دیجیتال را نه به عنوان یک حرفه کارآفرینی بلکه به عنوان یک پیشرفت فناوری در نظر می گیرد. این خبر در یک رویداد محلی اختصاص داده شده به بلاک چین با عنوان "Blockchain Day" در تاریخ 4 دسامبر اعلام شد. در ادامه با تراپی همراه باشید تا اطلاعات بیشتری در مورد  پیشرفت فناوری و استخراج در قزاقستان و معافیت مالیاتی ماینرها کسب کنید.

 

معافیت مالیاتی ماینرها

 

چرا دولت ها از  ارزهای دیجیتالی می ترسند؟!

 

دولت های جهانی هر روز بیشتر از ارزهای رمزنگاری می ترسند و ممکن است دلایلی بر ظن آن وجود داشته باشد. به عنوان مثال، ایده اصلی در ایجاد بلاک چین و بیت کوین، کاستی هایی است که دولت ها در صنعت پول معرفی می کنند، از جمله تورم ناشی از سیاست، نظارت بر معاملات و انحصار کلی در عرضه پول. ارزهای دیجیتالی این قدرت را به مردم عادی - کاربران واقعی آنها - واگذار می کنند. عرضه پول توسط نیروهای عرضه و تقاضای بازار، یعنی مصرف کنندگان کنترل می شود. معاملات ارزهای دیجیتالی نیز ناشناس است و تمام جزئیات مربوط به آن رمزگذاری شده و فقط شرکای مالی می توانند بخشی از آن را مشاهده کنند، بنابراین هیچ شخص دیگری قادر از جمله دولت ها قادر به مشاهد آن نمی باشند. 

علاوه بر این، پول دیجیتال فراتر از هر مرز جغرافیایی یا سیاسی است و از هیچ کس اجازه مبادله و داد و ستد نمی خواهد. شما می توانید در نیوزیلند باشید و قبض برق را برای آپارتمان خود در کانادا، بپردازید. این باعث وحشت دولت ها شده و باعث می شود آنها اقدامات پیشگیرانه را انجام دهند. 

 

اقدامات نظارتی بر ارزهای دیجیتالی در کشورهای دیگر


به عنوان مثال، در کشورهای توسعه یافته مانند انگلستان، سوئیس، دانمارک و غیره نسبت به ارزهای دیجیتالی با شروط و ماده های قانون گذاری مختلف مالیات گذاشته می شود. به عنوان مثال بر سود حاصل از سرمایه و درآمد یا مالیات ارزهای خارجی، مالیات گذاشته می شود. در کشورهای محدودتر مانند چین، مقررات بسیار پر فشار تر هستند. دولت چین با ممنوعیت ارائه سکه های اولیه (ICO) و مبادلات کریپتو به طور کلی شروع به کار کرده است. این کشور همچنین به دنبال دسترسی به استخراج و منابع رمزنگاری اینترنتی می باشد.

 

معافیت مالیاتی ماینرها در قزاقستان


به تازگی دولت قزاقستان تصمیم گرفته از سود و مزایای حاصل از  ارزهای دیجیتالی بهره مند شود. همانطور که در گزارش آمده است، در قزافستان روند استخراج ارزهای دیجیتالی "پیشرفتی کاملاً تکنولوژیکی" در نظر گرفته می شود و می تواند باعث افزایش کارآیی در بازار شود.

مادی ساکن، تحلیلگر قانونگذاری در انجمن صنعت داده و بلاکچین قزاقستان (NABDC) می گوید، پس از مبادله ارزهای دیجیتال به پول فیات، دولت مالیات آن را مانند سایر فعالیت های مالی در نظر خواهد گرفت. اما در مورد استخراج ارزهای دیجیتالی، آنها رویکردی کاملا متفاوت را در پیش گرفته اند.


قانون پیشنهادی، که قانون گذاران نیز در حال کار روی آن قرار هستند، وضعیت حقوقی استخراج ارزهای دیجیتالی را تعیین می کند. طبق گفته ساکن، قانون فعلی مالیات در قزاقستان فقط به درآمدی که بر حسب پول فیات باشد، تعلق می گیرد. از این رو حقوق، درآمدو سود حاصل از ارزهای دیجیتالی تنها در صورتیکه به صورت دلار آمریکا یا هر ارز دیگر مبادله شوند، مالیات به آنها تعلق خواهد گرفت.

بنابراین تا زمانی ارزهای دیجیتالی را با یکدیگر مبادله کنید، مشمول مالیات نخواهید شد؛  تنها پس از مبادله با "پول واقعی"، یعنی ارزهای صادر شده توسط دولت، مالیات تعلق خواهد گرفت. با این گفته، در صورتیکه شرکت ها خدماتی را ارائه دهند که دیگران بتوانند از تجهیزات استخراج ارزهای دیجیتال‌‌ استفاده کنند، این فعالیت مشمول دریافت مالیات می شود. 

قانون مربوط به ارزهای دیجیتالی و وضعیت حقوقی آنها در حال حاضر توسط دولت ریاست جمهوری در دست بررسی است. پس از آن احتمالاً این لایحه در ماه جاری به مجلس نمایندگان مجلس، مژولیس ارسال می شود. همانطور که قبلاً نیز اشاره شد، دولت قزاقستان نسبت به ارزهای دیجیتالی و بلاک چین بطور کلی موضع نسبتاً مثبتی دارد. به عنوان مثال، در سال 2018، مرکز امور مالی بین‌المللی آستانا (AIFC) تأکید کرد که علیرغم لزوم تنظیم  قوانین برای ارزهای دیجیتالی و (معافیت مالیاتی ماینرها) ، از ارزهای دیجیتالی و بلاک چین پشتیبانی خواهد کرد؛ چرا که بلاک چین فرصت های بزرگی برای توسعه فناوری کشور ایجاد می کند.

 

معافیت مالیاتی ماینرها

 

جمع بندی


همانطور که معلوم است، منطقه آسیای میانه با وجود برخی موارد استثنایی، چشم انداز کم و مثبتی نسبت به ارزهای رمزنگاری شده دارد. به عنوان مثال سال گذشته ازبکستان به یک کشور دوستدار ارزهای دیجیتال تبدیل شد و مبادله کریپتو را قانونی اعلام کرد و مالیاتی برای آن وضع نکرد. در تاجیکستان و ترکمنستان، این قانون دقیقاً درمورد ارزهای رمزنگاری کاملاً صریح نیست، با این حال، مبادله ارزهای دیجیتال به دلار آمریکا در این کشورها امکان پذیر است. با توجه به عملکرد کنونی قزاقستان و معافیت مالیاتی ماینرها و مبادلات غیر از فیات ارزهای دیجیتالی، این کشورها به بهشت ارزهای دیجیتالی تبدیل خواهند شد.

تاریخ انتشار 18 آذر 1398
نویسنده  پریسا رضایی
دسته بندی
مشاهده آرشیو مقالات مرتبط
تفاوت پی پال و وسترن یونیون
حذف حساب وب مانی
بهترین بروکرهای فارکس
خرید با پی پال
sendowl
مدرک CMA
Codeable
اپلیکیشن های ریموت دسکتاپ
Teespring
فضای خالی
فرم ارسال نظرات کاربر