دوستان شما تا چه حد درباره‌ی انواع ارز اطلاعات دارید؟ تفاوت ارز فیات و ارز دیجیتال را می‌دانید؟ آیا تا کنون اصطلاح شبه پول به گوشتان خورده است؟ ممکن است بسیاری از شما تا کنون درباره‌ی این موارد مطالبی را خوانده یا شنیده باشید. ما دراین مقاله قصد داریم درباره‌ی شبه پول مطالب بیشتری را در اختیار شما قرار دهیم. لطفا با تراپی همراه شوید.

بیشتر بدانید : 

استخراج ارز دیجیتال توسط ایران

تبدیل ارز دیجیتال به کیف پول کاغذی

به چه نوع پولی، شبه پول گفته می‌شود؟

زمانی که شما در یکی از بانک‌ها به افتتاح انواع حساب کوتاه مدت و بلند مدت می‌پردازید و پول خود را در حساب خود سپرده گذاری می‌کنید، در حقیقت پول خود را به شبه پول تبدیل کرده‌اید. می‌دانید چرا؟ چون عملا در حسابتان پولی را قرار داده‌اید ولی برای استفاده از آن نیازمند آن هستید که مدت زمان قانونی مربوط به سپرده گذاری طی شود تا مجوز استفاده از آن از سوی بانک مربوطه برای شما صادر شود.

شبه پول

شبه پول با پول چه تفاوتی دارد؟

شاید در ابتدای کار تصور کنید که این دو هیچ تفاواتی با یکدیگر ندارند، اما باید بگوئیم که شبه پول و پول از لحاظ نقدینگی با یکدیگر متفاوت هستند.

در واقع پول خاصیت نقدینگی بیشتری دارد و با سرعت بیشتری می‌تواند به چرخه‌ی اقتصاد یک کشور وارد شود، اما شبه پول به دلیل اینکه در بانک سپرده گذاری شده است و سپرده گذاری‌ها در بانک نیز مدت دار هستند، این خود نشان دهنده‌ی این مسئله است که شبه پول برای ورود به چرخه‌ی اقتصاد یک کشور نیاز به زمان دارد و با گردش مالی با استفاده از شبه پول با سرعت کمتری انجام می‌شود.

دوستان به این نکته توجه داشته باشید که در کشور ایران می‌توان گفت که پول با شبه پول تفاوت چندانی ندارد چرا که صاحبان حساب‌های بانکی مدت دار می‌توانند در هر زمان طبق شرایط معین شده سپرده‌های مالی خود را برداشت کنند و یا از حسابی به حساب دیگر انتقال دهند.

به طور کلی افراد با اهداف مختلف پول خود را سپرده گذاری می‌کنند. به طور مثال به منظور دریافت سود، دریافت وام و ... . اما سوالی که در این جا وجود دارد این است که آیا شبه پول در اقتصاد کشور نقش مهمی ایفا می‌کند یا نه؟ پاسخ این سوال مثبت است. شبه پول نقش مهمی را در زمینه‌ی کاهش تورم در اقتصاد یک جامعه ایفا می‌کند. در ادامه به توضیحات بیشتری در این خصوص پرداخته‌ایم. همچنان با ما همراه باشید.

نقش شبه پول در اقتصاد یک کشور چیست؟

به طور کلی می‌توان گفت که شبه پول می‌تواند ابزاری موثر برای کنترل تورم باشد. به این ترتیب که دولتمردان می‌توانند در زمانی که نیاز است تورم در جامعه کنترل شود، سیاست‌های جالب را به کار گیرند و کاری کنند که تقاضا کاهش یابد. می‌دانید از چه راهی می‌توان این کار را انجام داد؟ آن‌ها می‌توانند با افزایش نرخ سود بانکی افراد را برای تبدیل پول به شبه پول و افزایش سپرده گذاری در بانک‌ها ترغیب کنند.

شبه پول

از سوی دیگر زمانی که نیاز باشد تقاضا در جامعه بیشتر شود و رونق اقتصادی را بهبود بخشند، می‌توانند نرخ سودهای بانکی را کاهش دهند تا افراد از سپرده گذاری منصرف شده و با آزاد کردن موجودی حساب‌های خود حوجب افزایش پول در بازار شوند و این باعث رونق بازار و افزایش تقاضا می‌شود.

حتی در برخی از کشورها دولتمردان به منظور افزایش تقاضا و آزاد سازی شبه پول‌ها، برای سپرده گذاری در بانک‌ها، کارمزد و مالیات معین می‌کنند. به این ترتیب مردم علاقه‌ی کمتری به سپرده گذاری در بانک از خود نشان می‌دهند و مبلغ زیادی از پول‌های سپرده گذاری شده توسط سرمایه‌داران به چرخه‌ی اقتصادی کشورشان باز می‌گردد.

پس در شرایط مختلف می‌توان با استفاده از شبه پول تورم را در جامعه کنترل نمود و این تاثیری است که شبه پول بر اقتصاد یک کشور خواهد داشت.

بیشتر بدانید : ارزهای مهم دنیا را بشناسید

کلام آخر

زمانی که شما پول خود را به روش‌هایی نظیر روش سپرده گذاری و ... از حالت نقدینگی خارج می‌کنید، در واقع پول تان تبدیل به شبه پول می‌شود. تفاوت شبه پول با پول این است که هم نقدینگی کمتری دارد و هم سرعت ورود آن به چرخه‌ی اقتصادی یک کشور بسیار کمتر خواهد شد. شبه پول همچنین ابزاری قدرتمند برای کنترل تورم در اقتصاد یک جامعه می‌باشد.

دوستان عزیز، از اینکه همواره با ما همراه و همگام هستید از شما کمال تشکر را داریم.

تاریخ انتشار 05 آذر 1398
نویسنده  پریسا رضایی
دسته بندی
مشاهده آرشیو مقالات مرتبط
تفاوت پی پال و وسترن یونیون
حذف حساب وب مانی
بهترین بروکرهای فارکس
خرید با پی پال
sendowl
مدرک CMA
Codeable
اپلیکیشن های ریموت دسکتاپ
Teespring
فضای خالی
نظرات کاربران
فرم ارسال نظرات کاربر