پس از آنکه مراحل راه اندازی یک استارت اپ را آموختید، باید با استراتژی های رشد یک استارت اپ، چالش هایی که استارت اپ ها با آن روبرو هستند، چگونگی مدیریت مالی استارت اپ و... را نیز بشناسید. یکی دیگر از مواردی که باید از آن اطلاعات کافی داشته باشید، نحوه‌ی ارزش گذاری استارت اپ ها است. آیا مایلید تا در این مورد مطالب بیشتری بدانید؟ در ادامه با تراپی همراه باشید تا شما را با مطالبی در این زمینه آشنا نمائیم.

ارزش گذاری استارت اپ ها به چه معناست؟

ممکن است این سوال به ذهن شما خطور کند که اصلا ارزش‌گذاری یک شرکت چیست و چگونه انجام می‌شود؟ به زبان ساده باید بگوئیم ارزش یک شرکت عبارتست از یک توافق بین شما و سرمایه گذاران شما. الگوریتم‌ها و مدل‌های بسیاری برای ارزش‌گذاری درآمد، سود، لیست مشتریان و...وجود دارد، اما در نهایت این موارد باید مورد مذاکره و توافق قرار بگیرد. بنابراین انتظارات خود را واقع بینانه کنید و در فرایند ارزش گذاری استارت اپ ها کاملا انعطاف پذیر باشید.

ارزش گذاری استارت اپ ها

چگونه به ارزش گذاری استارت اپ ها بپردازیم؟

اگر شما هم اکنون دارای مشتری هستید و از آن‌ها کسب درآمد می‌کنید، روش معین کردن و افزایش ارزش یک شرکت، با مدل‌های مختلفی آغاز می‌شود و معمولا با استفاده از حاصلضرب برخی از معیارها به دست می‌آید. البته هر موقعیت و شرایطی، با دیگری متفاوت است. منابع بسیاری وجود دارد که می‌تواند در این زمینه با مطرح کردن جزئیات بیشتری به شما کمک کند.

نتیجه‌ای که از این محاسبات حاصل می‌شود را تنها به عنوان یک نقطه‌ی شروع برای ارزش گذاری استارت اپ‌ها در نظر بگیرید، نه اینکه تنها از آن برای یک قدرت نفوذی در مذاکره استفاده کنید. هرگز اجازه ندهید که ارزش شرکت شما یک فاکتور تعیین کننده بین شما و سرمایه گذاران بالقوه باشد.

مذاکرات خود را بسیار عاقلانه انجام دهید و تمامی اهرم‌های قدرت خود را در نظر بگیرید تا بتوانید برای طولانی مدت به موفقیت دست یابید.

چنانچه هنوز هیچ مشتری و درآمدی ندارید، ارزش گذاری استارت اپ اندکی سخت‌تر است، چرا که هیچ چیز برای پایه گذاری ارزش، وجود نخواهد داشت.

چرا باید به ارزش گذاری استارت اپ ها بپردازیم؟

همانطور که می‌دانید برای راه‌اندازی یک استارت اپ شما نیاز دارید سرمایه کافی داشته باشید که این سرمایه را می‌بایست از منبع مناسب جذب نمائید. خیلی از کارآفرینان این سوال را در ذهن دارند که بودجه‌ی استارت اپ خود را از کجا تهیه کنیم؟ و چرا از همان روز اول که استارت اپ خود را راه اندازی می کنید نیاز به استخدام یک مدیر مالی دارید؟ شما در همان ابتدای کار باید بدانید که ارزش استارت اپ شما چقدر است؟ برای پاسخ به این سوال شما باید با چگونگی ارز گذاری استارت اپ‌ها آشنا باشید تا هزینه‌های غیر معمول را در کسب و کار خود متحمل نشوید. چنانچه ارزش گذاری استارت اپ خود را به درستی انجام ندهید، ممکن است در همان ابتدای کار با شکست مواجه شوید.  

ارزش گذاری استارت اپ ها

دوستان گرامی، حال که با مفهوم ارزش‌گذاری استارت اپ‌ها آشنا شدید، چنانچه شما نیز تصمیم گرفته‌اید استارت‌اپی را راه‌اندازی کنید، حتما در ابتدا هزینه‌ها را بسنجید تا کاملا حساب شده وارد عمل شوید و بتوانید سرمایه‌ی کافی برای استارت اپ خود جذب کنید. چنانچه سرمایه گذاری کسب و کار خود را به طور اصولی و با در نظر گرفتن زوایای کار، به دقت انجام دهید، اگر با مشکلی مواجه شوید، به راحتی می‌توانید آن مشکلات پیش بینی نشده در کار را مدیریت کنید.

سخن آخر

برای ارزش گذاری استارت اپ ها راه‌ها و روش‌هایی وجود دارد و هر کدام دارای سناریویی متفاوت از دیگری می‌باشد که با در نظر گرفتن ویژگی‌ها و شرایط هر کدام، ارزش گذاری استارت اپ انجام می‌شود. که بسته به نوع استارت‌اپ و اهداف و شرایط آن سناریوهای متفاوتی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

همراهان همیشگی تراپی، از اینکه در این مقاله نیز با ما همراه بودید از شما کمال تشکر را داریم. امید است آنچه در مورد ارزش گذاری استارت اپ ها برای شما در قالب مقاله‌ی فوق ارائه شد، مورد توجه و رضایت شما قرار گرفته باشد. عزیزان، چنانچه هم اکنون سوالی در ذهن دارید یا با مشکلی مواجه شده‌اید، با ما تماس بگیرید و سوال و مشکل خود را با ما در میان بگذارید. همکاران ما در کوتاه‌ترین زمان ممکن به کلیه سوالات شما عزیزان پاسخگو خواهند بود.

تاریخ انتشار 23 تیر 1398
نویسنده  پریسا رضایی
دسته بندی
مشاهده آرشیو مقالات مرتبط
تفاوت پی پال و وسترن یونیون
حذف حساب وب مانی
بهترین بروکرهای فارکس
خرید با پی پال
sendowl
مدرک CMA
Codeable
اپلیکیشن های ریموت دسکتاپ
Teespring
فضای خالی
فرم ارسال نظرات کاربر