آیا می‌دانید مهم‌ترین وظایف و مسئولیت‌های اعضای یک تیم استارت اپی چیست؟ اگر به فکر راه اندازی یک استارت اپ هستید آیا می‌دانید چگونه می‌توانید یک تیم توسعه استارت اپ تشکیل دهید؟ اصلا ساختار درست و صحیح یک استارت اپ چگونه باید باشد؟ علاوه بر چالش‌های موجود برای یک استارت اپ و مدیریت مالی آن، تشکیل یک تیم قوی با اعضایی که درست انتخاب شده باشند، در موفقیت شما بسیار تاثیرگذار است. در این مقاله با تراپی همراه باشید تا شما را با چگونگی تشکیل تیم استارت اپی و مسئولیت های اعضای آن آشنا نمائیم.

نحوه‌ی تشکیل تیم استارت اپی

ساختار سازمان یافته‌ی یک استارت اپ یکی از موارد حیاتی برای موفقیت آن استارت اپ به شمار می‌آید. بنابراین باید زمانی را در نظر بگیرید تا به دقت به طراحی و تنظیم ساختاری موثر برای تیم استارت اپی خود بپردازید. در این بخش از مقاله به بیان ساختار تکنیکال استارت اپ خواهیم پرداخت.

تیم استارت اپی

به طور کلی دو نقش اصلی در یک تیم استارت اپی وجود دارد :

  • مدیر اجرایی
  • مدیر ارشد فناوری

در حقیقت این دو، نقش‌های کلیدی را در یک استارت اپ به عهده دارند و در این زمینه بسیارمسئول هستند که در ادامه به بیان وظایف هر کدام از آن‌ها خواهیم پرداخت.

وظایف مدیر اجرایی :

  • بازاریابی و فروش
  • مسائل حقوقی
  • مدیریت منابع انسانی
  • مدیریت عمومی
  • نظارت و ارتباط با مدیر ارشد فناوری

و مدیر ارشد فناوری، مدیریت  4 تیم زیر را بر عهده دارد:

  • تیم UX
  • تیم Backend
  • تیم DevOps
  • تیم QA

به این ترتیب تیم توسعه فناوری، به 4 تیم کوچک تر تقسیم می‌شود که هر کدام حوزه‌ی مسئولیت خود را دارند. که در ادامه به اختصار به توضیح هر کدام از این موارد خواهیم پرداخت.

تیم UX (User experience)

تیم تجربه کاربر بخش مهمی از هر استارت اپ است. این تیم، مسئول ایجاد بهترین تجربه ممکن برای کاربران از طریق طراحی هوشمندانه و توسعه‌ی ظواهر کار با بهره‌گیری از علم زیبایی شناسی است. همچنین با دیگر تیم‌ها همکاری می‌کند تا به اهداف تعیین شده دست یابد.

تیم Backend

تقریبا همه در دنیای فناوری درک می‌کنند که تیم Backend چه تیمی است و چه کاری انجام می‌دهد. این تیم مهم‌ترین بخش در کل بخش توسعه است. این تیم مسئول هسته برنامه ساخته شده است و ارتباط منطق برنامه در تعامل با سرویس‌های ابری و همچنین تعامل با front-end  از طریق API ها می‌باشد.

تیم DevOps

مسئولیت کلیدی تیم DevOps مدیریت فضای ابری است. این تیم مسئول اضافه کردن کد جدید به ریپوزیتوری قبل از استقرار هر نسخه جدید و تست کردن کد جدید هستند. سرعت زمان ارائه به بازار و تجربه کاربر عالی، از اهداف اصلی تیم DevOps می‌باشد.

تیم استارت اپی

تیم QA (quality assurance)

تیم تضمین کیفیت مسئول تست برنامه‌ی طراحی شده است، است، برای اطمینان از عدم وجود هر گونه اشکال، خطا و عملکرد پایدار و کارآمد برنامه.

حال که با اعضای اصلی یک تیم استارت اپی آشنا شدید، باید بتوانید برای هر کدام از موارد ذکر شده فردی مناسب را پیدا کنید که در هر زمینه از تخصص کافی برخوردار باشند. البته پیدا کردن متخصص در زمینه های گفته شده کار چندان آسانی نیست و باید برای این کارزمان بگذارید و از طریق آزمون یا مصاحبه، افرادی را برگزینید که از صلاحیت‌های لازم برخوردار باشند.

نکات مهم برای ساخت یک تیم استارت اپی

در این بخش از مقاله به نکاتی اشاره خواهیم کرد که هنگام راه اندازی یکی استارت اپ و تشکیل یک تیم استارت اپی موفق باید آن‌ها را در نظر بگیرید.

  • یک مدیر اجرایی حرفه‌ای پیدا کنید
  • اگر توانایی پرداخت به نیروهای خود را دارید، نیرو بگیرید
  • فراهم کردن شرایط کاری مناسب برای تیم استارت اپی تان
  • جستجو برای پیدا کردن افراد با پتانسیل بالا، نه فقط افراد با تجربه

آنچه گفته شد یکی از مدل‌های تشکیل تیم استارتاپی بود. مدل‌های دیگری نیز برای تشکیل  گروه مناسب مدیریتی و اجرایی استارت اپ‌ها نیز وجود دارد که اعضا و مسئولیت‌های آن‌ها قدری با آنچه در این مقاله گفته شد متفاوت است.

بیشتر بخوانید :  استخدام یک مدیر مالی از روز اول شروع استارتاپ

سخن آخر

چنانچه تصمیم گرفته‌اید استارت اپی را راه‌اندازی کنید، باید بتوانید یک تیم استارتاپی تشکیل دهید که علاوه بر اینکه از تخصص و مهارت‌های کافی برخوردار باشند، بتوانند وظایف خود را به درستی انجام دهند تا بتوانید با همکاری صحیح تیم استارت اپی خود به موفقیت دست یافته و راندمان بالایی داشته باشید.

دوستان گرامی از اینکه همواره ما را همراهی می‌نمائید از شما صمیمانه ممنون و سپاسگزاریم. امید است مطالب گفته شده در این مقاله برای شما عزیزان مفید واقع شده باشد. چنانچه به سوال یا مشکلی برخورده‌اید، حتما با ما تماس بگیرید و سوال یا مشکل خود را با ما در میان بگذارید.

تاریخ انتشار 09 امرداد 1398
نویسنده  پریسا رضایی
دسته بندی
مشاهده آرشیو مقالات مرتبط
تفاوت پی پال و وسترن یونیون
حذف حساب وب مانی
بهترین بروکرهای فارکس
خرید با پی پال
sendowl
مدرک CMA
Codeable
اپلیکیشن های ریموت دسکتاپ
Teespring
فضای خالی
فرم ارسال نظرات کاربر