اگر علاقه‌مند به ارزهای دیجیتالی به خصوص اتریوم باشید، ممکن است اخیرا خبر هک صرافی UpBit به گوشتان خورده باشد. در طی هک شدن صرافی‌ها میلیون‌ها دلار به سرقت می‌رود. با تراپی همراه شوید تا درباره این خبر تکان دهنده و تاثیر آن بر ارز دیجیتال اتریوم و مقدار سرقت، بیشتر بدانید.

هک صرافی UpBit

هک صرافی UpBit و به سرقت رفتن 50 میلیون دلار اتر

پس از به تعلیق درآمدن سپرده‌ها یا واریزها و برداشت‌ها و انجام "بررسی سرور اضطراری"، Upbit، صرافی ارز دیجیتال کره‌ای، به کاربران اطلاع داد که هک شده است.

این اطلاعیه به عنوان اعلانی مبنی بر متن زیر در وب سایت این صرافی ظاهر شد:

"نام من لی سوک وو (Lee Seok-Woo) است، مدیر عامل شرکت Doo-Tum هستم. در ساعت 1:06 بعد از ظهر در تاریخ 27 نوامبر 2019، 342،000 اتر (تقریباً 58 میلیارد وون) از Upbeat Ethereum Hot Wallet (کیف پول اتریوم) به یک کیف پول ناشناخته منتقل شد. به محض اینکه این موضوع را تأیید کردیم، برای محافظت از دارایی اعضا و کاربران، دست به کار شده و وارد عمل شدیم."

لی سوک وو متعهد شده است که مبلغ خسارت و ضرر وارد شده به کاربران صرافی جایگزین می‌شود. او می‌گوید: "این زیان‌ها توسط دارایی‌های مالی Upbit تحت پوشش قرار خواهد گرفت."

به گفته مدیرعامل این شرکت همه ارزهای رمزپایه موجود در "کیف پولهای hot wallets" (مخازن ذخیره آنلاین) در این صرافی اکنون به "کیف پول‌های cold wallets" (دستگاههای ذخیره آفلاین) منتقل شده‌اند. لی سوک وو می‌نویسد که Upbit معتقد است حداقل دو هفته زمان خواهد برد تا مشتریان بتوانند دسترسی عادی به وجوه خود را دوباره بدست آورند. همچنین از مشتریان Upbit خواسته شده است تا با پشتیبانی مشتری 24 ساعته Upbit تماس بگیرند و برای ممنوعیت برداشت هکرها از ارز دیجیتالی اقدام نمایند.

هک در مبادلات ارز دیجیتال امری رایج بوده است. در سال 2014، تقریباً 500 میلیون دلار بیت کوین توسط هکرهای مبادله بیت کوین Mt Gox به سرقت رفت. این سکه‌ها با قیمت‌های امروز 5 میلیارد دلار ارزش دارند. از زمان هک نمادین و معروف Mt Gox، بسیاری از مبادلات cryptocurrency و ارز دیجیتال دیگری نیز هک شده‌اند، از جمله مبادلات رمزنگاری کره‌ای Bithumb ،Upbit ،Coinone و Korbit. از این گذشته، منبعی ادعا کرده است که برخی صرافی‌های ارز دیجیتالی، اغلب هک‌ها را به صورت عمومی فاش نمی‌کنند. بنابراین، احتمالا شمار دیگری از هک‌ها وجود دارند که هنوز کسی از آن‌ها با خبر نیست.

هک صرافی UpBit

هک صرافی UpBit یک یادآوری جدی برای خطر ذخیره کردن رمزارز یا ارز دیجیتال در بازار بورس است. نام‌های بزرگ بسیاری تاکنون قربانی این دسته از هک‌ها قرار گرفته‌اند. به عنوان مثال، DragonEx از سنگاپور در هک 24 مارس مقدار "ناشناخته ای" از بودجه کاربران خود را از دست داد. هکرها در ماه مارس Bithumb را برای 13 میلیون دلار هدف قرار دادند و صرافی کره جنوبی بعداً دریافت که مبلغ 6.2 میلیون دلار به سرقت رفته است. همچنین، هکرها 7000 بیت کوین به ارزش حدود 40.7 میلیون دلار از Binance را در ماه می‌دزدیدند. صرافی BiTrue سنگاپور در ماه ژوئن 4.2 میلیون دلار از بودجه کاربران خود را از دست داد. صرافی ژاپنی Bitpoint در هک ماه جولای، 28،000 دلار از دست داد که به 50،000 کاربر را در این هک خسارت وارد کرده و موجب از دست رفتن اموال آن‌ها شد. همانطور که مطالعه کردید، این هک‌ها و بسیاری دیگر از این موارد مانند هک صرافی UpBit ، وجود دارند که شاید زنگ خطری برای کاربران باشد.

هک صرافی UpBit هفتمین خبری بود که امثال مبنی بر هک صرافی ارزهای دیجیتال منتشر شد. پس از خبر هک صرافی UpBit دریافتیم این صرافی آخرین قربانی هک شدن پس از از دست دادن 49 میلیون دلار در نوامبر 2019 است. در واقع، یک معامله غیر طبیعی" منجر به از بین رفتن 342،000 اتر در چند دقیقه شد.

با نردیک شدن به پایان سال، این هک ها خطرات مبادلات گسترده را در تبادلات ارزی نشان می‌دهند و همینطور کاربران و صرافی‌ها را با کیف پول‌های خصوصی و عمومی خود در معرض خطر قرار می‌دهند. سال 2020 چه خواهد کرد؟ در اینجا امید به تلفات و زیان‌های کم‌تری از نام‌های بزرگ موجود در اکوسیستم ارز دیجیتال داریم.

کاربران گرامی تراپی! طی انتشار این خبر امید است در رعایت موارد امنیتی و حفاظتی جهت کاهش و جلوگیری هک، اقدامات لازم را انجام دهید. برای شما عزیزان مبادلات امنی را آرزومندیم.

تاریخ انتشار 15 آذر 1398
نویسنده  پریسا رضایی
دسته بندی
مشاهده آرشیو مقالات مرتبط
افزایش کارمزد اتریوم
مزایای سرمایه گذاری در ارز دیجیتال اتریوم چیست؟
هک صرافی UpBit
ERC-20
اتریوم
تفاوت بیت کوین و اتریوم
معرفی اتریوم (Ethereum)
فضای خالی
فرم ارسال نظرات کاربر