فارکس، یک بازار جهانی غیرمتمرکز است که هر روز حدود 4 تریلیون دلار فروش می کند  و در آن تمام ارزهای جهان را تجارت می کنند. بازار جهانی ارز فارکس به نام FOREX یا FX نیز معروف است. در بازار فارکس یک ارز با ارز دیگر مبادله می شود و مهمترین بخش در بازار فارکس، نرخ تبادل بین دو ارز است. در واقع FX وسیله ای است که افراد، شرکت ها و بانک های مرکزی یک ارز را به یک دیگر تبدیل می کنند و برای موسسات بزرگ و سرمایه گذاران فردی به طور یکسان عمل می کند.

بازار جهانی ارز فارکس

بازار جهانی ارز فارکس چیست؟

فارکس به عنوان یک بازار ارز جهانی، "مکانی" است که ارزها در آنجا معامله می شوند. ارزها برای اکثر مردم سراسر جهان اهمیت دارند چرا که برای انجام تجارت خارجی باید ارزها را مبادله کرد. همچنین برای توریست ها نیز مهم می باشد. یک توریست فرانسوی در مصر نمیتواند برای دیدن اهرام مصر، هزینه های خود را به یورو بپردازد، زیرا این پول به صورت محلی قابل قبول نیست. به این ترتیب، گردشگران نیز درگیر تبادل ارز هستند. نیاز به مبادله ارزها دلیل اصلی این است که بازار فارکس به بزرگترین و مؤثرترین بازار مالی در جهان تبدیل شود.

یکی از جنبه های منحصر به فرد این بازار بین المللی این است که هیچ بازار مرکزی برای تبادل ارز جهانی وجود ندارد. در عوض، تجارت ارز بصورت الکترونیکی بدون اوراق بهادار (OTC) انجام می شود، بدین معنی که تمام معاملات از طریق شبکه های کامپیوتری بین معامله گران در سراسر جهان، به جای یک مبادله متمرکز، اتفاق می افتد. این بازار 24 ساعته روز، پنج و نیم روز در هفته باز است و ارزها در سراسر مراکز مالی اصلی لندن، نیویورک، توکیو، زوریخ، فرانکفورت، هنگ کنگ، سنگاپور، پاریس و سیدنی در سراسر جهان معامله می شوند. این بدان معنی است که هنگامی که روز معاملاتی در ایالات متحده به پایان می رسد، بازار فارکس در توکیو و هنگ کنگ دوباره شروع می شود. به همین ترتیب، بازار جهانی ارز فارکس می تواند در هر زمانی از روز بسیار فعال باشد.

انواع مختلف بازار فارکس

سه نوع مختلف بازار فارکس وجود دارد: Spot، Forward و Future.

Spot

بازاری است که دو طرف موافقت می کنند یک ارز را در برابر فروش دیگری در قیمت بازار فعلی خریداری کنند.

Forward

بازار فارکس فورواردی، بازاری است که در آن قرارداد مبنی بر خرید یا فروش یک مقدار معین یک ارز در قیمت مشخصی توافق شده است، اما یا در یک تاریخ پیش بینی شده در آینده، یا در طیف وسیعی از تاریخ های آینده.

Future

بازار فارکس Future، بازاری است که قرارداد برای خرید یا فروش یک مقدار پول معین در یک قیمت از پیش تعیین شده، در یک تاریخ مشخص در آینده ساخته شده است. بازار Future بسیار شبیه به بازارForward ای است، به جز اینکه تمام قراردادهای آتی از لحاظ قانونی حاوی یک تاریخ خاتمه خاص است، در این صورت است که ارز باید مبادله شود.

 

هدف از تجارت در بازار جهانی ارز فارکس ساده است! درست مثل هر شکل دیگری از تجارت، شما می خواهید یک ارز را خرید کنید و آن را با قیمت بالاتر برای سود بیشتر بفروشید.

 

بازار جهانی ارز فارکس

چرا بازار فارکس بسیار محبوب است؟

یک معامله گر فارکس، شگفت انگیز ترین شیوه زندگی در دنیا را برای خود انتخاب کرده است. آسان نیست که این شغل را برای خود انتخاب کنید، اما اگر مصمم و منظم هستید، می تواند این اتفاق بیفتد! در اینجا یک لیست از مهارت های لازم برای رسیدن به اهداف تان در بازار جهانی ارز فارکس را برای شما جمع آوری کرده ایم:

  • توانایی کافی برای کنترل کردن احساسات تان، زمانی که سرمایه خود را از دست می دهید داشته باشید
  • به خود و استراتژی تجاری خود اعتقاد داشته باشید و هیچ ترسی نداشته باشید 
  • برای تبدیل شدن به بهترین معامله گر فارکس تمام تلاش خود را بکنید
  • در تجارت با تغییر شرایط بازار انعطاف پذیر باشید
  • بر روی برنامه معاملاتی خود تمرکز کنید
  • واقعیت بازار و تجارت را درک کنید

 

نمودار زیر 10 ارز برتر و درصد معاملات ارز جهانی در سال 2016 را نشان می دهد:

 

ارز        درصد معاملات ارز       
USD (U.S. Dollar) 88
EUR (Euro) 31
JPY (Yen) 22
GBP (Pound) 13
AUD (Australian Dollar)  7
CHF (Swiss Franc)  5
CAD (Canadian Dollar)  5
CNY (Chinese Yuan)  4
MXN (Mexican Peso)  2
NZD (New Zealand Dollar)  2

 

از اینکه با ما همراه بودید...سپاسگزاریم

تاریخ انتشار 13 شهریور 1396
نویسنده  پریسا رضایی
دسته بندی
مشاهده آرشیو مقالات مرتبط
تفاوت پی پال و وسترن یونیون
حذف حساب وب مانی
بهترین بروکرهای فارکس
خرید با پی پال
sendowl
مدرک CMA
Codeable
اپلیکیشن های ریموت دسکتاپ
Teespring
فضای خالی
فرم ارسال نظرات کاربر