تغییر واحد رسمی پول ایران
بر اساس تصویب لایحه هیئت وزیران، با تغییر واحد رسمی پول ایران ، تومان جایگزین ریال شد.

 

لایحه اصلاح قانون پولی و بانکی به تصویب هیئت وزیران رسید و برای تصویب نهایی به مجلس شورای اسلامی ابلاغ شد. اصلاحات پیشنهادی بانک مرکزی و وزارت امور اقتصادی عمدتا بر اصلاح احکامی از قانون پولی و بانکی کشور بوده است که مرتبط با فعالیت های بانکی می باشد. به این معنی که بانک مرکزی با همکاری وزارت اقتصاد و دارایی در راستای انتظام بخشی به فعالیت های بانک ها و افزایش اختیارات نظارتی و اقتدار نظارتی بانک مرکزی، احکامی را در قانون پولی و بانکی کشور برای اصلاح پیشنهاد داد. فصولی که بیشتر مورد توجه قرار گرفت و عمده تمرکز لایحه پیشنهادی بانک مرکزی بر این محور بوده است شامل بحث فصل نظارت، افزایش اختیارات نظارتی بانک مرکزی، فصل صندوق ضمانت سپرده ها برای تضمین سپرده های سپرده گذاران شبکه بانکی کشور، بحث فصل انحلال، ورشکستگی و تسویه بانک ها و حل و فصل بانک ها بوده است که به تصویب هیئت محترم وزیران رسیده است و برای تصویب نهایی به مجلس شورای اسلامی تقدیم شد.

یک بند این لایحه به اصلاح و الحاق موادی به قانون پولی کشور پیش بینی شده است که مرتبط با مصوبه قبلی هیئت وزیران بوده است و آن تبدیل واحد پولی ریال به تومان می باشد. این موضوع به جهت انطباق بیشتر وضعیت حسابداری و عملیات حسابداری با واقعیت موجود جامعه بوده است که چون تمام تراکنش ها و تعاملات کشور در جامعه با تومان انجام می شود تلاش شده است که این موضوع نیز انطباق بیشتری پیدا کند و ساختار و چارچوب قانونی کشور در زمینه پولی و بانکی با آنچه که در جامعه انجام می شود منطبق شود.

این لایحه که به ریاست حجت‌الاسلام والمسلمین روحانی تصویب شد، اکنون به مجلس شورای اسلامی جهت تصویب نهایی ابلاغ شده است که با تصویب این لایحه، یک تومان، ارزشی معادل ده ریال خواهد داشت. البته با وجودی که پول رسمی ایران ریال می باشد در طی سال های اخیر، مبادلات صورت گرفته با تومان انجام می شد. برای اکثر ایرانیان، تغییر واحد رسمی پول ایران، تفاوت زیادی را ایجاد نخواهد کرد، زیرا بیشتر ایرانی ها معاملات خود را با استفاده از تومان محاسبه می کردند.

برای گردشگران، این تغییر می تواند یک مزیت باشد. زیرا تا کنون این ارز سبب سردرگمی مسافران می شد؛ زیرا اگرچه تومان در دهه های گذشته واحد پولی ایران نبود، اما مسافران معمولا برای تبدیل ارز خود با واحد ریال روبرو بودند و هنگام خرید کالا و... ایرانی ها مقدار پول را به صورت تومان بیان می کردند. از طرفی تحلیلگران و اقتصاد دانان نیز معتقدند تغییر واحد رسمی پول ایران برای اقتصاد ایران و بانک ها مناسب است.

لازم به توضیح است، موضوع تغییر واحد رسمی پول ایران به حذف سه صفر یا حذف چهار صفر مرتبط نمی باشد و فرآیند دیگری را طلب می کند.

تاریخ انتشار 05 امرداد 1396
نویسنده  پریسا رضایی
دسته بندی
مشاهده آرشیو مقالات مرتبط
تفاوت پی پال و وسترن یونیون
حذف حساب وب مانی
بهترین بروکرهای فارکس
خرید با پی پال
sendowl
مدرک CMA
Codeable
اپلیکیشن های ریموت دسکتاپ
Teespring
فضای خالی
فرم ارسال نظرات کاربر