آیا تا کنون در مورد اینترنت اشیا (IOT) شنیده اید؟ از تفاوت بلاک چین و اینترنت اشیا (IOT) آگاهی دارید؟ آیا می دانید فعالیت در زمینه ی اینترنت اشیا چقدر می تواند برای شما درآمد زا باشد، مخصوصا  اگر تصمیم داشته باشید که به عنوان یک فریلنسر در این زمینه فعالیت خود را آغاز کنید. برای پاسخ به این سوالات خود با تراپی همراه باشید.

اینترنت اشیا چیست؟

همان طور که از اسم آن مشخص است، اینترنت اشیا به معنای فراهم کردن امکانات لازم ، جهت اتصال اشیا مختلف به اینترنت، برای افزایش کارایی و مکانیزه کردن و نیز هماهنگی هر چه بیشتر آن ها با انسان و برقرارری تعامل با آن اشیا می باشد. اینترنت اشیا مزایای فراوانی دارد و این باعث شده است که بسیاری از کمپانی ها برای مجهز کردن وسایل خود به اینترنت اشیا در تلاش و تکاپو باشند.

اما کسب درآمد ازاینترنت اشیا  (IOT) و سودآوری، به سادگی اضافه کردن یک اتصال اینترنت به ویجت شما نیست. باید بدانید که محصولات مجهز بهاینترنت اشیا  (IOT) دارای هزینه های قابل ملاحظه ای هستند از قبیل : هزینه ی زیرساخت های وب، شبکه ها و سایر هزینه های ارتباطی و داده ها. اما  راه های زیادی وجود دارد که شرکت ها می توانند از این طریق در آمد بسیاری کسب کنند که در ادامه به چند تا از مهم ترین آن ها  اشاره خواهیم کرد.

اینترنت اشیا (IOT)

چگونه از اینترنت اشیا (IOT) کسب درآمد کنیم؟

ردیابی و کنترل دارایی ها

جابه جا کردن اسباب، لوازم و به طورکلی دارایی های ارزشمند، هنوز هم یک فرایندی است که کاملا مکانیزه نشده است و به اصطلاح می توان گفت که  به صورت دستی (غیر مکانیزه) انجام می شود که می تواند مشکلات زیادی را برای شما به وجود بیاورد. به طور مثال زمانی که اشیایی را قرار است توسط یک کامیون به مکان دیگری منتقل کنید، ممکن است آن اشیا  با مشکلات متعددی مواجه شود از جمله اینکه مورد سرقت قرار گیرند. که این می تواند شما را با خسارت فراوان مواجه کند. با به کارگیری تکنولوژی اینترنت اشیا شما به خوبی قادر هستید که کامیون حامل اشیا را ردیابی کنید و از هر گونه مشکلاتی که ممکن است آن ها را تهدید کند مطلع شده و آن ها را تحت کنترل خود درآوردید. به این ترتیب می توانید در بسیار ی از منابع  و هزینه ها صرفه جویی کنید.

جلوگیری از خرابی دستگاه و مواجه به مشکلات مربوط به نگهداری آن ها

کلا اشیا مختلف در معرض آسیب های مختلفی هستند و هنگامی که دچار آسیب می شوند برای شما مشکلاتی را به وجود می آورند. اگر شما بتوانید به طریقی ازاین آسیب دیدگی جلوگیری کنید و نکات مربوط به قابلیت نگهداری را بیشتر مد نظر قرار دهید قطعا در هزینه ها صرفه جوئی کرده اید. مثلا استفاده از هشدار دهنده های هوشمند نشت آب می تواند شما را به سرعت از وجود نشتی شیرآلات مطلع کرده و از بروز آسیب های بعدی پیشگیری می کند. در این زمینه یک سیستم مانیتورینگ یا کنترل متناوب  وجود دارد که به صورت ماهانه برنامه ریزی می شود و نیاز به یک متخصص دارد که این می تواند زمینه ای برای کسب  درآمد باشد.

تهیه ی اتوماتیک المان های مصرفی محصولات

بسیاری از محصولات دارای یکسری المان های مصرفی هستند، از قبیل : سوخت، فیلتر و.... تامین این المان های مصرفی می تواند باعث درآمدزائی شود. با به کار گیری تکنولوژی اینترنت اشیا (IOT)  می توان اشیا را به سیستمی مجهز کرد که به محض نیاز به المان مصرفی، هشدار دهد؛ به جای آنکه نیاز باشد که به طور دائم به سراغ آن اشیا برویم و آیتم مصرفی آن را چک کنیم.

اینترنت اشیا (IOT)

مدیریت محیط زیست

به طور کلی حفظ محیط زیست از آسیب های ناشی از بلایای طبیعی تقریبا امکان پذیر نمی باشد. اما امروزه به مدد سیستم های مجهز به اینترنت اشیا بخش عظیمی ازاین مشکلات مرتفع شده است. به طور مثال : سیستم CMAC سیستم کنترل زه کشی، که به کنترل و نظارت مستمر پیش بینی آب و هوا می پردازد،  دریچه های زهکشی را کنترل می کند تا موجب سیل و تخریب محیط زیست نشود. با نصب این سیستم های CMAC در اطراف شهرها، می توان در هزینه های شهری صرفه جویی کرد.

افزایش فروش یک محصول خاص

شاید فکر کنید که زمانی که شما بابه کارگیری IOT یک محصول را هوشمندسازی کنید، می توانید به افزایش فروش آن کمک کنید. اما این فرضیه همیشه درست نمی باشد، چرا که گاهی مشتریان حاضر نیستند برای یک محصول، حتی اگر هوشمند هم باشد، هزینه ی اضافی بپردازند. اما سوالی که در این جا مطرح است این است که، چه زمانی هوشمند سازی می تواند مفید و سود آور باشد؟ پاسخ این است که، زمانی یک محصول هوشمند می تواند  مورد توجه قرار گیرد و برای ما موجب درآمد زائی شود که، هوشمند سازی آن بتواند یک مشکل حقیقی را در زندگی بشر، حل کند. در این صورت مشتریان حاضرند برای آن هزینه های اضافه تر بپردازند و آن را تهیه کنند.

به طور خلاصه باید بگوئیم که زمانی که بخواهید در زمینه ی اینترنت اشیا فعالیت کنید باید ابتدا از خود این سوال را بپرسید که قرار است با مجهز کردن یک شی به اینترنت چه مشکل اساسی را از کاربر حل کنیم؟ و زمانی که بتوانید برای این سوال یک پاسخ درست ارائه دهید، بدانید که در کارتان موفق خواهید بود.

تاریخ انتشار 20 دی 1397
نویسنده  پریسا رضایی
دسته بندی
مشاهده آرشیو مقالات مرتبط
تفاوت پی پال و وسترن یونیون
حذف حساب وب مانی
بهترین بروکرهای فارکس
خرید با پی پال
sendowl
مدرک CMA
Codeable
اپلیکیشن های ریموت دسکتاپ
Teespring
فضای خالی
فرم ارسال نظرات کاربر