قیمت برق برای ماینرها از زمان ظهور ارزهای رمزنگاری شده و رمزپایه، یکی از چالش‌های اصلی ایران بوده است. اما به نظر می‌رسد که حرف و سخن‌های مختلف در رابطه با این ارز به پایان رسیده و قیمت برق برای ماینرها تعیین شده است. بر اساس اخبار موجود، وزارت نیرو، تعرفه برق برای استخارج ارزهای دیجیتال را 7 سنت اعلام کرده است.

بر اساس آنچه که علی بخشی، رئیس سندیکای صنعت برق اعلام کرده است، مبنای احتساب هزینه برق توسط وزارت نیرو تغییر کرده است. تا چندی پیش، قیمت برق صادراتی، هزینه قیمت برق برای ماینرها در نظر گرفته شده بود. اما گویا مسئولین نظر خود را تغییر داده و بر اساس محاسباتی که انجام داده‌اند، تصمیم بر این شده که قیمت برق برای ماینرها 7 سنت باشد. بر اساس این قانون، ماینرها باید به ازای هر 1 کیلو وات ساعت، مبلغی معادل 965 تومان پرداخت کنند. البته، بر اساس برخی از منابع، احتمال اینکه این رقم در ماه‌های مختلف سال، مانند خرداد تا شهریور که ماه‌های پر مصرف هستند، تغییر پیدا کرده و به 2 برار افزایش پیدا کند، وجود دارد.

به خاطر داشته باشید که این قیمت برق برای ماینرها تنها در صورتی که قابل اعمال است که افرادی که در این زمینه در حال فعالیت هستند از وازرت نیرو مجوز گرفته و شروع به کار کنند. بنابراین، در صورتی که فردی بدون داشتن مجوز نسبت به استخراج ارز اقدام کند، مورد پیگرد قانونی قرار خواهد گرفت.

قیمت برق برای ماینرها تعیین شد

سخنگوی صنعت برق اعلام کره است که در حال حاضر نمی‌توان از هیچ یک از نیروگاه‌های کشور برای استخراج ارز دیجیتال استفاده کرد. و افرادی که قصد انجام این کار را دارند، باید نیروگاه منحصر به خودشان را ایجاد کنند. که نرخ سوخت مورد نیاز برای فعالیت این نیروگاه، 70 درصد نرخ گاز صادراتی خواهد بود!

علاوه بر این، بخشی اعلام کرده است که سندیکای برق هیچ زمان با فرآیند استخراج ارزهای رمزپایه مخالفت نکرده است. بلکه بالعکس، همیشه یکی از طرفداران انجام این کار بوده است. چرا که ارزهای رمزنگاری شده مانند بیت کوین، در حال حاضر بهترین روش برای دور زدن تحریم‌ها و ارتباط با جهان بیرون است!

وی همچنین اعلام کرد، که دغدغه اصلی ما از گذشته تا کنون، این بوده که چرا باید برای استخراج ارز رزمنگاری شده از برق ارزان و یارانه‌ای استفاده شود. به همین دلیل بهتر است که نحوه محاسبه هزینه‌ها، برای افرادی که در زمینه استخراج ارز دیجیتال در حال فعالیت هستند ساز و کار منحصر به فردی داشته باشد.

علی بخشی با اشاره به گستردگی تحریم‌ها و اینکه صنعت صادرات نفت ایران با مشکلات جدی مواجه شده است، بیان کرد: در حال حاضر صنعت برق، یکی از بهترین صنایع جهت زنده نگه داشتن چرخه اقتصادی کشور در نظر گرفته می‌شود. به همین خاطر، بهتر است که دولت به جای اینکه به فکر ایجاد اشتغال در حوزه‌های مختلف باشد، به این مسئله توجه کند که چگونه می‌تواند شغل فعالین این حوزه را برایشان نگهدارد.

قیمت برق برای ماینرها تعیین شد

رئیس سندیکای برق همچنین گفت:

با وجود اینکه قیمت برق برای ماینرها تعیین شده است، اما شرایط شبکه برق کشوری در مرز خطر و هشدار قرار داد. چرا که با وجود اینکه در سال‌های گذشته، میزان مصرف برق افزایش چشمگیری داشته است، اما در این صنعت سرمایه گذاری نشده و عمر مفید زیرساخت‌ها رو به پایان است.

وی یکی از دلایلی که باعث شده صنعت برق در ایران با مشکلات شدیدی رو به رو باشد را عدم وجو قراردادهای عادلانه بیان کرد. چرا که به عقیده او، به دلیل تغییرات نرخ ارز، بسیاری از شرکت‌ها دچار ضرر شده اند و چون قراردادها با دولت به صورت یک طرفه منعقد شده است، تمام ضرر و زیان‌ها متحمل شرکت های خصوصی می شود. چرا که تحریم‌های خارجی تاثیر منقی زیادی روی صنعت برق داخلی ایران نداشته اما عدم وجود تدابیر درست در این حوزه، باعث شده که پیمانکاران و بخش خصوصی ضرر زیادی بپردازند.

به عنوان مثال، در قراردادهایی که بسته می‌شود، نرخ بیمه در ابتدا مشخص است. اما در پایان کار، زمانی که نوبت به حساب و کتاب می‌رسد، نرخ ها به گونه‌ای دیگر محاسبه می‌شوند. دلیل این مسئله این هم، خودمختاری شرکت‌های بیمه است. چرا که نهادهای بیمه مشابه با یک ایالت خودمختار عمل کرده و قانون های خودش را وضع می‌کند بدون آنکه منتظر اجازه و یا تایید از سوی ارگان‌های دیگر باشد.

تاریخ انتشار 09 آذر 1398
نویسنده  پریسا رضایی
دسته بندی
مشاهده آرشیو مقالات مرتبط
تفاوت پی پال و وسترن یونیون
حذف حساب وب مانی
بهترین بروکرهای فارکس
خرید با پی پال
sendowl
مدرک CMA
Codeable
اپلیکیشن های ریموت دسکتاپ
Teespring
فضای خالی
فرم ارسال نظرات کاربر