استراتژی های رشد استارت اپ ها کدامند؟




افراد بسیاری هستند که به منظور ایجاد مشاغل مختلف دست به کارآفرینی می‌زنند. ایجاد استارتاپ­‌‌های مختلف و رونق آن‌ها یکی از مهم‌­ترین عوامل تاثیرگذار در چرخه­‌های اقتصادی و کاری کشورها­ است. اما کارآفرینان در گام‌های ابتدایی ایجاد استارتاپ، دغدغه‌­‌های بزرگی دارند از جمله اینکه نمی‌دانند چگونه یک استارت اپ را راه اندازی کنند، بودجه استارت اپ را از کجا تامین کنند، یا اینکه با روش‌های جذب مشتری آشنا نیستند. به منظور کمک به کارآفرینان محترم برای حل چنین مشکلاتی، در ادامه­‌ی این مقاله با تراپی همراه باشید تا با استراتژی های رشد استارت اپ ها آشنا شوید.

آشنایی با استراتژی های رشد استارت اپ ها

در این بخش از مقاله شما عزیزان را با برخی از مهم ترین نکات و استراتژی های رشد استارت اپ آشنا خواهیم کرد. 

رشد استارت اپ

زبان جهان 

یکی ازراه های رشد استارت اپ دانستن زبان جهان است. به طور کلی زبان دنیا یکی از مهم‌ترین کانال­‌های جلب مشتری می‌­باشد. منظور از زبان­‌های دنیا شبکه­‌های اجتماعی نظیر فیسبوک، Uber، AirBnB و بسیاری دیگر از شبکه‌ها می‌­باشد که اخیرا میلیو‌‌ن‌­ها کاربر از این طریق آن‌ها میتوانند با استارت اپ­‌های مختلف آشنا شوند.

تحقیقات نشان می­‌دهد که 92 درصد از مشتریان از طریق پیشنهادات دوستان و آشنایان بیشتر از تبلیغات جذب می­‌شوند. بنابراین اگر بتوانید به نقطه‌­ای برسید که مشتریان محصولات یا خدمات شما را بدون هیچ منفعتی تبلیغ کنند، شما با موفقیت این مرحله را طی کرده‌­اید.

علاوه بر این، 88 درصد از مشتریان به مصرف کنندگان آنلاین و توصیه‌­های آن‌ها بیشتر از دوستان و آشنایان خود اعتماد دارند و از این رو در شبکه­‌های اجتماعی به دنبال نظرات دیگر افراد می­‌باشند تا بتوانند محصول یا خدمات مورد نظر را خریداری کنند.

برای رسیدن به موفقیت در این مرحله باید به 5 نکته­‌ی اشاره شده در ادامه­‌ی مطلب توجه کنید:

  • محصولات و خدمات خود را به گونه‌­ای ارائه دهید که باعث پیشنهاد مشتریان به یکدیگر شود.
  • ترغیب و تشویق کاربران به تولید محتوا در مورد شما (از طریق ایجاد هشتگ‌­های منحصر به فرد، تخفیف و مسابقه)
  • ایجاد برنامه‌­ی ارجاعی
  • بررسی نظرات و توصیه‌­های مشتریان و عمل کردن به آن‌ها
  • ایجاد انجمنی از افراد متعهد

 تبلیغات

تبلیغات یکی از قدیمی­ترین و برترین استراتژی­‌ها برای جذب مشتریان و رشد استارت اپ است. قبل از اختراع اینترنت، روزنامه‌­ها یکی از قدرتمندترین و سریع­‌ترین کانال­‌های ارتباطی در بین مردم بودند. امروزه با رونق تکنولوژی، افراد می­‌توانند به راحتی روی شبکه‌­های اجتماعی و وب سایت­‌ها محتوا قرار دهند تا  همه بتوانند به راحتی به آن دسترسی پیدا کنند.

به عنوان مثال، در ایرلند، صدها خبر رسان وجود دارد که روزانه محتوای رایگان تولید می­‌کنند. در دنیای استارتاپ­‌ها نیز وب سایت­‌های زیادی همچون Irish Tech News, Think Business, Startups, BizPlus و Digital Times وجود دارند که اخبار اختصاصی مربوط به هر استارتاپ را تولید می­‌کنند. برای استفاده از این رسانه­‌ها می­‌توانید ابتدا از وب سایت­‌های کوچک شروع کنید

 مسابقه، برنامه­‌های شتاب دهنده و جوایز

برگزرای انواع مسابقات و ارائه جوایز نیز یکی دیگر از راه های رشد استارت اپ ها به حساب می آید. حمایت و رقابت بین استارتاپ­‌ها برای رسیدن به موفقیت اهمیت زیادی دارد. به طوریکه در ایرلند همواره رقابت­‌های فراوانی بین استارتاپ­‌های مختلف برای کسب 100000 یورو وجود دارد و از این طریق آن‌ها همواره تلاش­ زیادی برای کسب این جوایز می­‌کنند. Google’s Adopt-A-Startup و جوایز بین المللی استارتاپ­ها یکی دیگر از برنامه­های موجود جهت تشویق استارتاپ­ها و جذب مشتریان به شمار می­رود. علاوه بر وب سایت­های بزرگ، برنامه­هایی نظیر Frontiers Phase  یک و دو، نیز به برنده­ی رقابت تا مبلغ حدود 15000 یورو نیز پرداخت می­کند. مبلغ جوایز و هزینه­های پرداختی از طریق این رقابت­ها نیست که شرکت­های زیادی را به چالش می­کشاند، بلکه ارتباط، معرفی و شناخت عناصر اصلی رقابت در این موارد می­شوند.

رشد استارت اپ

رسانه­‌های اجتماعی

رسانه‌­های اجتماعی بدون تردید سخت­ ترین و شک برانگیزترین کانال­‌های ارتباطی در کشف واقعیت هستند. با این حال در این دوره­‌ی زمانی داشتن صفحات اجنماعی نظیر توییتر، فیسبوک، اینستاگرام و لینکدین بسیار ضروری است. در ادامه­‌ی مطلب به استراتژی­‌های پاسخگو در رسانه­‌های اجتماعی مختلف پرداخته شده است:

فیسبوک

  • مرحله­‌ی اول : در فیسبوک به دنبال صفحاتی مشابه با صنعت خود باشید که بیش از 100000 عضو دارند.
  • مرحله‌­ی دوم : با صاحب صفحه تماس بگیرید و از آن‌ها درخواست کنید تا صفحه­‌ی خود را بفروشند. این کار متناسب با صفحه­‌ی انتخابی حدود 100 تا 2000 یورو هزینه­‌ی متغییر لازم دارد و باعث می‌­شود تا به عنوان یک سرمایه گذار معروف در فیسبوک شناخته شوید. چرا که به عنوان مثال اگر دارای 250 هزار نفر فرند واقعی باشید باعث می‌­شود تا دیگر افراد را نیز تحت تاثیر قرار دهید.
  • مرحله­‌ی سوم : صفحه­‌ی کسب و کار خود را به درستی مدیریت کنید و سعی کنید دست کم هفته‌­ای 2 پست در آن بگذارید. علاوه بر آن ایجاد گروه نیز می­‌تواند باعث رشد و پیشرفت شما شود.

اینستاگرام

  • مرحله­ی اول: در اینستاگرام نیز همانند فیسبوک باید پیج مشابه با کسب و کار خود را پیدا کنید تا بتوانید آن را خریداری کنید. با این حال بهتر است تا صفحه­ی شخصی خود را بسازید و تعدادی عکس در آن قرار دهید.
  • مرحله­‌ی دوم :  در ابتدا سعی کنید 80 صفحه را فالو کنید و سپس در روزهای بعدی به تعداد آن بیفزایید تا به بالای 500 نفر برسد.
  • مرحله­‌ی سوم : از هشتگ­‌های پر بیننده­‌ی مرتبط با کسب و کار خود استفاده کنید. از این طریق می‌­توانید 25 تا 35 درصد به کاربران خود بیفزایید.
  • مرحله­‌ی چهارم : تنها روی فروش کالا و خدمات خود تاکید نداشته باشید، سعی کنید از عبارت­‌ها و عک­س­‌های مختلف و انگیزشی نیز استفاده کنید.

ایجاد محتوا

برای ایجاد ویدیو، بلاگ، وب سایت و آگهی سعی کنید به صورت صمیمی و صادقادنه عمل کنید. بنابراین برای این کار باید با کاربران خود بیشتر ارتباط داشته باشید و تنها به صورت یک فروشنده عمل نکنید. بیشتر سعی کنید تا از استوری‌­ها و پست­‌های جذاب استفاده کنید و با مشکلات مشتریان خود ابراز همدردی کنید. 

از توجه و همراهی تان بسیار ممنون و سپاسگزاریم.

سوالات خود را از ما بپرسید

مشاوره رایگان